Kannanotto: Varusmiehille oikeus lähteä lomille siviiliasussa

Varusmiesliitto esittää, että varusmiehet saisivat halutessaan lähteä lomille siviiliasussa.

Perjantaina varuskuntien porteilla käy jälleen kuhina, kun noin 10 000 varusmiestä päättää palveluksensa ja kotiutuu. Kotiutuessaan varusmiehet poistuvat varuskunnista ensi kertaa siviiliasussa, sillä viikonloppuvapaille täytyy aina lähteä sotilaspuvussa.

Varusmiesliitto vaatii muutosta nykytilaan. Jokaisella varusmiehellä tulisi olla oikeus matkustaa kotiin sekä palata lomilta varuskuntaan ilman sotilaspukua.

Pääesikunta on syyskuussa muistuttanut varusmiehiä, että sotilasasussa tulisi olla varovainen julkisilla paikoilla ja että yksin kulkemista tulisi välttää.* Siksi tuntuu kohtuuttomalta, että vastoin tätä kehotusta varusmiesten on matkustettava lomille lomapuvussa.

(MAINOS - teksti jatkuu alla)

“Mielestämme on nurinkurista, että varusmiehet pakotetaan kulkemaan lomapuvuissaan, vaikka turvallisuusuhat tunnistetaan. Kuitenkin esimerkiksi puolustusvoimien henkilöstöä kehotetaan olemaan käyttämättä virkapukua vapaa-ajalla”, liiton puheenjohtaja Juuso Kurttila toteaa.

Varusmiehet ovat katukuvassa merkittäviä väripilkkuja lomapuvuissaan, ja joutuvat jatkuvan irvailun ja nälvimisen kohteiksi.

“On kohtuutonta pakottaa kansalaisvelvollisuuttaan suorittavia nuoria kulkemaan huomiota herättävässä varustuksessa heidän vapaa-ajallaan. Varusmiehet joutuvat lomamatkoillaan sietämään liian paljon huutelua ja huonoa käytöstä. Lomapuvun käytön poistamista puoltaa myös Puolustusvoimien tunnistama turvallisuusuhka”, sanoo vuoden 2018 alussa puheenjohtajana aloittava Jaakko Kivistö.

Muutos vaatisi sen, että varusmiehillä olisi lupa säilyttää siviilivaatteitaan kasarmilla kaapissaan.

Nykyään myös VR:n junamatkojen käyttämiseen veloituksetta vaaditaan lomapukua sekä varusmieskorttia. Varusmiesliitto esittää, että varusmiesstatuksen todistamiseen tulisi riittää pelkkä varusmieskortti. Näin lähes viikottainen matka kasarmille ja takaisin sujuisi rauhallisemmin.

Lisätiedot:
Juuso Kurttila