Viestikomppaniassa sovelluskehittäjän uransa aloittaneen miehen viimeisin innovaatio antaa lomalle matkustavalle varusmiehelle tilaisuuden tienata vaivattomasti.
Kuvitellaan skenaario: aiot matkustaa Vekaranjärveltä lomille kotiisi Helsinkiin. Puhelimeesi kilahtaa ilmoitus, että paketilliselle muttereita kaivataan toimitusta samaan määränpäähän.
Hyväksyt toimeksiannon mobiiliapplikaatiossa, nappaat mutteripaketin asiakkaalta mukaasi matkan varrella ja jatkat kohti Helsinkiä.
Helsinkiin päästyäsi tiputat mutteripaketin sen vastaanottajalle matkalla kotiin. Saat tästä palkkioksi rahaa.
Näinkin yksinkertaisesti toimii MyXline, logistiikka-alan sovellus, joka hyödyntää joukkoistamista pakettien toimittamiseen Suomen sisällä.
– Kuka tahansa, jolla on älypuhelin, voi olla kuljetusliike, tiivistää sovelluksen kehittänyt Juho Seppänen.
Idea applikaatiolle syntyi, kun Seppäsen rakennusalalla toimiva isä Mika Seppänen havaitsi, että Suomen sisällä on haastavaa saada paketteja toimitettua nopeasti.
Kuljetukset jäävät turhan usein kiinni prosesseihin, terminaaleihin ja käsittelyyn. Viikonloppuisin pakettien lähettäminen on lisäksi melko kallista.
Ihmiset sen sijaan liikkuvat erityisesti viikonloppuisin paljon ympäri Suomea. Miksei paketteja siis lähetettäisi määränpäähän tavallisten ihmisten mukana?
– MyXline on kätevä tapa tienata rahaa matkustamisen ohessa, Seppänen sanoo.
MyXline-lähetin on silti hyvä myös muistaa, että tulot vaikuttavat Kelan myöntämän sotilasavustuksen saamiseen.
Sovellusnikkarin ura käynnistyi viestikomppaniasta
MyXline aloitti toimintansa alkukesästä 2020 ja sitä käyttävät asiakasyritykset ovat saaneet MyXline-kuljettajien avulla toimitettua kaikkea mutteripaketeista henkilöautoihin.
MyXline-kuljettajaksi voi ryhtyä kuka tahansa arjessaan matkustava henkilö. Toimituksia voi tehdä niin kaupunkien sisällä kuin niiden välillä.
Palkkiot ovat minimissään 10 euroa ja enimmillään yli sata euroa, toimituksen luonteesta riippuen. Toimitusmatkan pituus ja paketin paino vaikuttavat palkkion suuruuteen.
Seppäsen mukaan kuljetettavat paketit ovat useimmiten melko pieniä ja helposti kannettavia.
Kuljettajana et joudu murehtimaan paketoinnista tai rahtikirjoista.
MyXline-kuljettajat laskuttavat tekemänsä työn pääasiassa erilaisten laskutuspalveluiden, kuten Ukko.fi:n tai Eezyn, kautta. Myös toiminimen käyttäminen on mahdollista.
– Varusmiehillä tulee paljon reissausta etenkin kodin ja kasarmin välillä ja jotkut joutuvat matkustamaan pitkiäkin matkoja, joten tästä saa mukavasti lisätienestejä.
MyXline ei suinkaan ole Seppäsen ensimmäinen kosketus puhelinsovellusten maailmaan.
Jo vuonna 2012 suorittaessaan varusmiespalvelusta Karjalan prikaatin viestikomppaniassa, Seppänen kehitti sovelluksen, jonka avulla varusmiehet pystyivät opiskelemaan arvomerkkejä tehokkaasti.
Sitä ladattiin seuraavina vuosina tuhansia kertoja.
– Hyvät sovellukset kyllä leviävät viidakkorummun avulla aika mukavasti. Jos ihmiset kokevat sovelluksesta olevan hyötyä, he kertovat siitä ystävilleen.
Viestikomppaniassa Seppäselle tulivat tutuksi tietotekniikan perusteet internetprotokollista salauksiin.
Kokemus innosti hänet opiskelemaan alaa armeijan jälkeen. Vuonna 2016 Aalto-yliopistossa aloitetut tietotekniikan opinnot jäivät lopulta kesken, kun työmahdollisuudet veivät miehen mukanaan.
– Koska työelämässä oppii tarvittavat taidot yhtä hyvin, ellei tehokkaammin, ei minua häirinnyt etten koskaan valmistunut. Tämä on hyvin yleinen ilmiö alalla.
Isän kutsu kehittämään uutta MyXline-startuppia toi Seppäsen takaisin Sveitsistä Suomeen viime vuonna.
Vapise, Amazon – maailmanvalloitus jatkuu
MyXlinen kautta on toistaiseksi kuljetettu muutamia toimituksia päivässä, mutta Seppänen uskoo vauhdin kiihtyvän kesän aikana.
Tyypillisen kesän toimitusmääräksi hän arvioisi 20–40 pakettia päivässä.
MyXline on ainutlaatuisessa asemassa, sillä kilpailevia yrityksiä ei Suomessa ole.
Ulkomaillakin vastaavia kuljetuspalveluita on vasta nimellinen määrä.
– Kaikenlaisia keinoja on kyllä maiden välisiin toimituksiin on olemassa, mutta maan sisäisiin toimituksiin keskittyviä palveluita ei ole. Isot pelaajat eivät vielä ole syntyneet.
MyXline aikoo Seppäsen mukaan laajentaa toimintaansa vuoden loppuun mennessä Ruotsiin ja Norjaan.
Seuraava tavoite onkin sitten jo korkeammalla.
– Tähtäämme ehdottomasti isoksi pelaajaksi. Parhaimmillaan palvelumme voisi kattaa koko planeetan ja painisimme samassa sarjassa Amazonin kanssa.
Lataa ilmainen MyXline-sovellus puhelimeesi ja ryhdy kuljettajaksi tänään!
Kuljettajaksi MyXlinelle?
Rekisteröidy kuljettajaksi MyXline-sovelluksessa, niin saat tietoosi lähetykset. Voit itse valita, mitä lähetyksiä toimitat ja saat reilun palkkion.
- LÄHELLE eli kahden tunnin sisällä perille menvistä HETItoimituksista saat 10 euroa (miinus verot ja lakisääteiset maksut)
- KAUAS eli viiden tunnin sisällä perille menevistä HETItoimituksista saat 60 euroa (miinus verot ja lakisääteiset maksut)
Yrityksinä MyXline-lähetyksiä kuljettavat laskuttavat palkkionsa MyXlineltä kuukausittain.
Mikä MyXline?
- Nopeita, yksinkertaisia, edullisia ja ekologisia lähetyksiä Suomen sisällä
Tarjoamme
- 2 tunnin toimitusajan LÄHELLE-toimituksille (alle 30 km, kts. ajantasainen toimitusalue)
- 5 tunnin toimitusajan KAUAS-toimituksille (yli 30 km,kts. ajantasainen toimitusalue)
- selkeän hinnan:
- 13€ + alv LÄHELLE-toimituksista tai
- 69€ + alv KAUAS-toimituksista
- ekologisemman kyydin, kun lähetyksen kuljettajat ovat muutenkin liikkeellä
- lisätietoja osoitteesta myxline.fi
Juttua täydennetty 16.8. kello 14.43: Lisätty maininta tulojen vaikutuksesta Kelan myöntämään sotilasavustukseen.