DB Schenkerin kuljettaja Eetu Piironen pitää varusmiespalvelusta hyvänä tienä ammattikuljettajaksi, koska intti opettaa työssä tarvittavat perustaidot. Piirosella oli yhdistelmäkortti jo ennen armeijaa. Varusmieskuljettajana ajotaito pysyi hyvin yllä ja myös uutta oppia tarttui plakkariin.
Eetu Piironen, 20, on kaarinalainen ammattikuljettaja. Hän tiesi jo yläkoulun 9. luokalla haluavansa kuorma-autonkuljettajaksi. Peruskoulun jälkeen hän suoritti 3-vuotisen tutkinnon Turun ammatti-instituutissa ja ajoi siellä yhdistelmäkortin.
Ammatinvalintaan vaikutti se, että Piirosen isä on ajanut ja ajaa edelleen raskasta kalustoa. Poika oli ollut useasti isän kyydissä työkeikoilla.
“Autot kiinnostavat minua muutenkin. Omia autoja tulee korjattua, yksin ja välillä kavereiden kanssa. Auttelen myös sukulaisia, jos autossa on pientä vikaa.”
Piironen aloitti DB Schenkerin palveluksessa kuljettajana keväällä 2020. Sitä ennen hän oli ollut kesätöissä DB Schenkerin terminaalissa alihankkijan palveluksessa ja lisäksi tehnyt kaksi harjoittelujaksoa kuljettajana.
Kuljettajan työn itsenäisyys kiehtoo
Piironen tykkää työssään siitä, että saa itse suunnitella kuormauksia ja reittejä, eli pystyy vaikuttamaan työpäivän kulkuun.
“Parasta työssä on itsenäisyys ja se, että saan olla koko ajan tekemisissä autojen kanssa. Jos viihtyy töissä, tämä on oikea ala, sillä työpäivät saattavat joskus olla pitkiä. Mutta vastapainoksi on tarjolla riittävästi vapaata.”
Tällä hetkellä työrytmi on se, että Piirosella on ensin kaksi viikkoa aamuvuoroa ja sitten kaksi viikkoa yövuoroa. Päivävuorossa hän ajaa jakeluliikennettä Varsinais-Suomen alueella, yövuorossa runkoliikennettä terminaalien välillä.
Piironen ajaa eniten täysperävaunuyhdistelmiä, mutta jakeluliikenteessä on käytössä myös puoliperävaunuyhdistelmä. Yövuorossa hän on ajanut myös 34,5-metristä HCT-yhdistelmää.
Siviiliammatista oli hyötyä varusmiespalveluksessa
Piirosen saapumiserä oli 1/21, kun hän astui armeijan palvelukseen tammikuussa 2021. Hän suoritti vuoden pituisen varusmiespalveluksen Huovirinteen varuskunnassa Säkylässä.
“Minulla oli siviilistä yhdistelmäkortti. Siksi valitsin komppanian, jossa on paljon kuljetuksia. Halusin kuljettajakoulutukseen, jotta voisin hyödyntää ammattiosaamistani.”
Peruskoulutusjakso eli alokasaika meni huoltokomppaniassa, ja sieltä Piironen siirtyi autohallin puolelle. Enimmäkseen hän ajoi bussia, mutta silloin tällöin myös yhdistelmiä ja muutakin kalustoa.
Yhdistelmillä ajettiin paljon renkaita. Laveteilla kuljetettiin renkailla varustettuja panssarivaunuja eli pannuja varuskuntien välillä. Myös polkupyörät tarvitsivat kyytejä sotaharjoitusten aikana.
Kaikki bussinkuljettajat toimivat autohallin päivystäjinä. Se edellytti välillä ajelua henkilöautolla paikasta toiseen ja myös hinauskeikkoja.
“Päivystäjä tuli apuun, jos joku kulkuneuvo hajosi. Silloin otettiin täysperän vetäjä ja vinssillä varustettu lavetti. Sillä sai vehkeen kuin vehkeen kyytiin”, Piironen sanoo.
Henkilöautokortti on hyvä pohja varusmieskuljettajalle
Piirosen kokemukset varusmiespalveluksesta kuljettajana olivat hyvät. Se muun muassa vahvisti omaa käsitystä siitä, että ammatinvalinta on osunut oikeaan.
Vuoden aikana Piironen oppi uusia taitoja, kuten bussin kuljettamisen ja lavetin vetämisen. Hyvä puoli oli myös se, että ajotaito pysyi yllä, joten päivätyön pariin palaaminen oli helppoa.
“Kyllä armeijassa oppii ajamaan ja hallitsemaan raskaan kaluston ajoneuvoja. Eikä siitäkään ole haittaa, ettei tarvitse viettää niin paljon aikaa metsässä.”
Piironen suosittelee varusmieskuljettajalinjaa niille, jotka haluavat suorittaa yhdistelmä- tai bussikortin ja harkitsevat kuljetusalan töitä. Pohjilla olisi hyvä olla henkilöautokortti, mutta armeijan kuorma-auton kuljettajaksi on mahdollista päästä ilmankin. Tämä polku voi olla vaativa, koska opetus etenee nopeassa tahdissa.
DB Schenker on hyvä työpaikka uudelle kuljettajalle
Mitä mieltä olet, onko varusmiespalvelus hyvä väylä kuljetusalan töihin?
“Kyllä. Armeijassa valmistetaan oikeita kuljettajia. Siellä oppii perusasiat hyvin, minkä jälkeen voi tulla suoraan vaikkapa DB Schenkerille kuljettajaksi. Jokaisessa firmassa on sitten omat juttunsa, mutta ne oppii ajan myötä”, Piironen kertoo.
Piirosen mielestä DB Schenker on erinomainen työpaikka aloittelevalle kuljettajalle, koska perehdytyksen aikana oppia saa kartuttaa rauhassa ja kokeneempien johdolla.
“Kokeneet kuljettajat opettavat uusia. Aluksi lähdetään liikkeelle toisen kuljettajan kanssa. Kun pääsee useamman eri kuljettajan kyytiin, näkee, miten he tekevät työnsä. Siinä oppii joka kerta jotain uutta.”
Piironen korostaa, että kuljetusala edellyttää jatkuvaa oppimista, koska yksikään työpäivä ei ole samanlainen.
“Jos tykkää vaihtelusta, työnteosta ja raskaasta kalustosta, tämä on juuri oikea ala.”
DB Schenker
- Yksi Suomen johtavista kuljetus- ja logistiikkapalveluiden tarjoajista
- Suomessa 1700 työntekijää 25 toimipisteessä
- Globaalisti noin 76 000 työntekijää noin 2 000 toimipisteessä yli 130 maassa
- Perustettu vuonna 1872
Suomen DB Schenker
@DBSchenkerFI
DB Schenker