Varusmies-lehti on tuottanut artikkelin kaupallisessa yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa.

Ilmojen halki käy lentäjän tie – mutta ensin pysähdys Porissa

 Suomen Ilmailuopistossa koulupäivä saattaa olla lentoretki Ruotsiin.

Santeri Saarinen

Harvaan työhön liitetään niin paljon glamouria, kuin lentäjän ammattiin. Eikä ajatus ole aivan tuulesta temmattu – ainakaan opiskelujen perusteella. Porissa sijaitseva Suomen Ilmailuopisto kouluttaa kaksi vuotta kestävällä koulutusohjelmalla liikennelentäjiä alan tehtäviin lähinnä kotimaan lentoliikenteen tarpeisiin. Parin lentotunnin päästä valmistuva Johann Müller ajautui Ilmailuopistoon Ilmailulukion ja lento-RUK:in kautta, mutta opiskelijoiden taustoista löytyy kaikkea diplomi-insinööreistä poliiseihin, suoraan lukion penkiltä 40-vuotiaisiin alanvaihtajiin. Esimerkiksi Antti Vuorenlehto siirtyi Ilmailuopistoon Vaasassa suoritettujen kauppatieteiden kandiopintojen jälkeen.

– Ajattelin jo lapsena, että olisi siistiä olla lentäjä, mutta se ehti välillä unohtua, hän kertoo.

 Kipinä syttyi uudestaan kaverin otettua lentäjän työn puheeksi.

Müller taas kertoo, ettei perinteinen konttorityö ollut hänelle koskaan vaihtoehto:

– Ihan selvä juttu oli, että haluan “romanttisen” ammatin, jossa pääsee näkemään maailmaa ja kokemaan vähän spesiaalimpia juttuja, hän naurahtaa.

Ilmailuopistossa opetus koostuu teoria- ja lentojaksojen vaihtelusta. Teoriajaksolla opetus on luentomuotoista ja lukujärjestykset jaetaan opiskelijoille valmiina. Kun teoria on kunnossa, opittuja asioita sovelletaan käytännössä lento-opetuksessa. Lento-opetusta esimerkiksi  Müllerille on kahden vuoden aikana tullut yli kaksisataa tuntia, josta osa simulaattorissa.

– Se, että pääsee suunnittelemaan lentoreitit itse on yksi opiskelujen parhaista puolista. Yksi hieno muisto opintojen varrelta on, kun lensimme neljän koneen porukalla Ahvenanmaalle. Monimoottorikoneilla käydään vetämässä päiväreissuja Virossa, Ruotsissa ja jopa Norjassa,  Müller kuvailee.

 Ilmailuopistolla on käytössään pääasiassa kolmea konetyyppiä – alkeiskoulutuksessa pienempiä Cessna-koneita ja jatkokoulutuksessa monimottorinen DA-42-tyypin kone.

Varsinaisten koneiden lisäksi opetusta tehdään esimerkiksi Finnairin kalustoa vastaavalla Airbus-simulaattorilla, Vuorenlehto kertoo. Simulaattori vastaa esikuvaansa toimintojensa puolesta viimeistä piirtoa myöten, kyseessä on kuitenkin aitoon ohjaamoon rakennettu laite. Ilmailuopiston opetus tarjoaa pätevyyden liki kaikkien tavanomaisten konetyyppien lentämiseen. Opetuksen alkupuolella lentämistä harjoitellaan yhden ohjaajan toimintana, mutta loppupuolella käydään koulutus, joka orientoi varsinaiseen työhön eli kahden ohjaajan lentotoimintaan liikenneluokan matkustajakoneessa.

Vaikka opintojen sisältö hakkaa luentosalissa homehtumisen sata nolla, kevyttä se ei ole.

– Teoriajaksolla päivät ovat yleensä kahdeksasta neljään, mutta lentojaksolla opetukseen vaikuttavat esimerkiksi sellaiset asiat kuin sää ja koneiden huollot, Müller avaa.

Itse lennot kestävät yhdestä viiteen tuntiin riippuen reitistä.

– Jokin aikaa sitten lensin Rovaniemeltä Poriin. Siinä meni nelisen tuntia, Müller muistelee.

Vuorenlehto ja  Müller kertovat, että vaikka kanssaopiskelijoiden skaala on taustoilta ja persoonallisuuksilta laaja, porukkaa yhdistää sosiaalisuus.

– Sanoisin, että ainakin omat kurssilaiset ovat olleet todella fiksua ja sanavalmista porukkaa, Vuorenlehto kuvailee.

Tyypillisesti vuosikurssilla on noin 14–24 opiskelijaa. 

Hakuja ilmailuopistoon järjestetään yleensä kahden vuoden välein, ensi kerran tämän vuoden elokuussa. Koulutukseen voi päästä todistuksella tai pääsykokeilla. Kokeisiin kuuluu haastattelu, sekä terveys- ja psykologiset kokeet.

Ilmailuopistosta valmistuminen antaa valmiudet toimia työssä Suomessa ja ulkomailla, useimmilla konetyypeillä ja erilaisille työnantajille. Useat työllistyvät Ilmailuopistosta lähes suoraan Finnairille tai Norralle, mutta työtä löytyy lisäksi muun muassa ulkomaisista liikenne- ja rahtilentoyhtiöistä. Vuorenlehdon ja Müllerin ykköstoiveena on asemapaikka Suomessa, mutta ulkomaatkin käyvät. Lentämällä siellä käydään muutenkin!

  • Koulu sijaitsee Porissa
  • Koulutuksen kesto n. 2 vuotta
  • Koulutus on täysipäiväistä opiskelua
  • Koulutuksen hinta n. 18.000 €
  • Seuraava haku arviolta elokuussa 2024, tiedotus tulee kotisivuille
  • Hakuja ollut keskimäärin 2 vuoden välein
  • Antaa edellytykset hakea mm. lentoyhtiöihin koko EU:ssa

Lisätietoja ja kanavia:

Kotisivut: https://finaa.fi/

Sähköposti: info@finaa.fi

Puh.: +358 2 6301 700

Facebook: Suomen Ilmailuopisto

Instagram: suomenilmailuopisto

Kommentoi

Samankaltaisia artikkeleita