Varusmies-lehti on tuottanut artikkelin kaupallisessa yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa.

Ilmavoimien kuskista metsäalan ytimeen

Tomi Nieminen suoritti varusmiespalveluksen Ilmavoimien kuljetuspuolella ja päätyi metsäalalle puuautonkuljettajaksi. Vaihtelevassa ja käytännönläheisessä työssä valttia ovat itsensä kehittäminen ja työkavereiden tuki. Työllisyysnäkymät metsäalalla ovat monipuoliset ja hyvät.

Teksti Riikka Hollo

Kuvat Akseli Muraja

Metsäala tarjoaa hyvät työllistymismahdollisuudet monipuolisiin työtehtäviin metsässä, toimistoissa ja tien päällä. Alalle tarvitaan erilaisia osaajia eri koulutusaloilta ja -asteilta, aina ammattikoulusta korkeakouluun.

Myös varusmiespalveluksessa hankituilla taidoilla ja pätevyyksillä voi ponnistaa metsäalalle. Keski-Suomessa, Petäjävedellä asuva Tomi Nieminen suoritti varusmiespalveluksensa Tikkakoskella ja Pirkkalassa ”ilmavoimien kuskina”. Inttiaikana hankituilla taidoilla hän rakensi itselleen uran puuautonkuljettajana.

”Isot autot ovat aina kiinnostaneet minua. Veljeni kautta pääsin tutustumaan metsäalaan ja kokeilemaan puunkuljetusautoa. Opiskelin sähköalaa ammattikoulussa ja työskentelinkin alalla jonkin aikaa, mutta armeijan jälkeen metsäala vei mennessään. Puolustusvoimien palveluksessa tarjoama kuljettajakoulutus tarjosi hyvän väylän logistiikkatyöhön – myös metsäalalle”, Nieminen kertoo. 

Työ opettaa tekijäänsä

Nyt Nieminen työskentelee Keuruulla Kuljetusliike Papinaho Oy:ssä, jossa hän on viihtynyt vuodesta 2018 lähtien. Työssä täytyy hallita yhdistelmäajoneuvon kuljettamisen lisäksi puulogistiikkaan liittyvät koneet ja laitteet, kuten puunosturit. Työ on opettanut tekijäänsä ja kollegoilta saatu oppi on ollut todella arvokasta. 

”Aloitin työt ensin muiden kyydissä ja vähitellen pääsin käyttämään siirto- ja nostoautoja. Siitä siirryin nuppikuormien pariin ja harjoittelin kuormantekoa öisin. Olen saanut ikään kuin loivan laskun puunajonmaailmaan, koska ympärillä on aina ollut oma veli ja muita alan konkareita”, Nieminen sanoo.

Niemisen mielestä puuautonkuljettajan työn rikkaus on sen monipuolisuus.

”Työssäni ei ole yhtään tylsää tai samanlaista päivää. Tässä työssä oppii parhaiten käytännössä – jotkut asiat kantapään kautta. Vallitsevat olosuhteet muun muassa säiden ja aikataulujen osalta vaikuttavat tekemiseen joka päivä.”

Pää kylmänä ”maisemakonttorissa”

Käytännönläheisellä alalla omia kuljettajantaitoja voi kehittää ja hioa loputtomiin. Puuautonkuljettaja tarvitsee kuitenkin monenlaisten teknisten- ja ajotaitojen lisäksi rutkasti kärsivällisyyttä. Nopeasti vaihtuvien sää- ja keliolosuhteiden edessä myös nöyryys on valttia. 

”Nollakeli on aika lailla haastavin ajokeli metsässä. Kun nollasta pakastuu hetkessä, ison auton renkaat porautuvat kiinni jäätyneeseen loskaan ja kiinnijäämisen riski kasvaa. Siksi ketjut kannattaa kiinnittää renkaisiin aina ajoissa – mieluiten ennakoiden kuin vasta silloin kun on jo pulassa. Itsellenikin on 3–4 vuotta sitten käynyt ns. persmäet, kuten alallamme sanotaan. Liuin mäessä kahden yhdistelmän verran alaspäin ja kärry osui ojaan, johon vetoauto sitten pysähtyi. Ei siinä auttanut muu kuin soittaa apua. Onkin todella tärkeää pyytää apua tarvittaessa, koska sitä on kyllä aina saatavilla”, Tomi muistelee.

Metsäalalle työllistymiseen on hyvät mahdollisuudet, sillä alalta on eläköitymässä runsaasti ihmisiä seuraavan kymmenen vuoden aikana.

Alalla ei tarvitsekaan pärjätä yksin. Vaikka työ on itsenäistä, kollegoiden apu on aina saatavilla. Metsäalasta haaveileville Tomi antaa vinkin: 

”Jo harjoitteluaikana kannattaa kysellä paljon kokeneemmilta ja välillä myös kyseenalaistaa kuulemaansa. Tälle alalle on tyypillistä jakaa tietoa keskenään. Esimerkiksi työarjessa laanien (paikka, josta puita haetaan metsästä) kunnosta informoidaan toisia, oli jossain sitten hankalat ajo-olosuhteet tai vaikeasti löydettävä paikka. Silloinkin saatetaan informoida, jos jossain laanissa kaikki sujuu helposti. Tiedon jakaminen on tärkeää”, Nieminen muistuttaa.

Metsä on Niemiselle tärkeä paikka myös vapaa-ajalla. Ystävien kesken metsätyöstä puhutaan harvemmin, mutta samalla alalla työskentelevien kanssa metsäala on usein puheenaiheena.

”Metsä on tärkeä minulle työn kannalta ja myös muussa elämässäni. On onni, että saan työskennellä ”maisemakonttorissa” keskellä Suomen upeimpia metsiä”, Nieminen sanoo.

20210910 LEHTIKUVA KUPs-TIPS. Kuopion keskuskenttä. Kuva: Akseli Muraja


Puuauton kuljettajille on kysyntää

Metsäalalle voi kouluttautua oppilaitoksissa ympäri Suomen. Myös alan töitä voi tehdä kaikkialla Suomessa niin yrittäjänä kuin yrityksen palveluksessa. Puuauton kuljettajille onkin kova kysyntä. 

”Jatkuvat haut ammatilliseen koulutukseen takaavat sen, että kuljettajakoulutukseen on hyvät pääsymahdollisuudet. Uusia puutavara-auton kuljettajia tarvitaan satoja vuodessa. Metsäalalle työllistymiseen on hyvät mahdollisuudet, sillä alalta on eläköitymässä runsaasti ihmisiä seuraavan kymmenen vuoden aikana’’, sanoo Metsäteollisuus ry:n osaamisen ja koulutuksen asiantuntija Venla Kaplas.
Kaplas korostaa kuljettajien tärkeää roolia metsäteollisuudessa. 

’’Puulogistiikka on elintärkeää työtä metsäteollisuuden kannalta, ja työntekijät ovatkin alan todellisia avainpelaajia”, toteaa Kaplas.  

LÄHTISITKÖ METSÄALALLE?   

Metsäteollisuus on uudistuva, innovatiivinen ala, joka työllistää Suomessa kaiken kaikkiaan 82 800 ihmistä.    

Metsäteollisuus tarjoaa monipuolisia urapolkuja ja työtehtäviä, joista on ilo inspiroitua!  Tutustu metsäalan urapolkuihin:
www.metsateollisuus.fi/loyda-urapolkusi-metsasta 

Kommentoi

Samankaltaisia artikkeleita