Varusmies-lehti on tuottanut artikkelin kaupallisessa yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa.

Jyväskylän yliopisto panostaa inhimilliseen diplomi-insinöörikoulutukseen

Maailma tarvitsee monipuolisia tekniikan alan ammattilaisia. Jyväskylän yliopistossa on oivallettu, että teknisen osaamisen lisäksi on tärkeää ymmärtää myös inhimillisyyttä.

Jyväskylän yliopiston diplomi-insinööriohjelmat yhdistävät ainutlaatuisella tavalla teknologian inhimilliseen, täysin toisen alan sivuaineeseen, kuten psykologiaan, liikuntatieteisiin tai viestintään. Syy tähän on ilmeinen: maailma ei ole enää teknologisoitumassa, vaan se on jo tapahtunut ja informaatioteknologiaa on kaikkialla. Ihmiset ja ihmisyhteisöt tarvitsevat teknistä osaamista inhimillisellä otteella kaikilla yhteiskunnan aloilla terveydenhuollosta liiketalouteen ja kasvatukseen.

”Työelämässä on tärkeää ymmärtää kenelle ja mihin tarkoitukseen teknologioita kehitetään, siksi pelkkä teknologinen osaaminen ei riitä, vaan tarvitaan osaamista esimerkiksi psykologiasta, liikuntatieteistä tai viestinnästä. Jyväskylä yliopistossa voi yhdistää tietotekniikan itselleen merkityksellisiin ja kiinnostaviin sivuaineisiin”, professori Lauri Kettunen sanoo. 

Ensimmäisen vuoden diplomi-insinööriopiskelija Venja Veijalainen halusi kotiseudulleen Jyväskylään opiskelemaan ja haki pienen pohdinnan jälkeen yhteishaun viimeisinä päivinä Jyväskylän yliopiston diplomi-insinöörin koulutusohjelmaan.

”Minua kiinnosti turvattu tulevaisuus ja laaja sivuaineiden valikoima. Pohdin parhaillaan toisen vuoden sivuainettani, joka on joko kulttuureiden väliseen kommunikaatioon liittyvä tai digitaaliseen viestintään painottuva ala”, Venla Veijalainen kertoo.

Venla kiittelee myös Jyväskylän yliopiston opiskelijakillan tarjoamia verkostoitumismahdollisuuksia. Yliopiston yritysyhteistyö tulee tulevaisuudessa mahdollistamaan työskentelyn osana opintoja tutkimus-, tuotekehitys- ja innovaatiotehtävissä esimerkiksi Nokialla ja Elisalla.

”Työelämärelevanssi ja yhteistyö yritysten kanssa on ensiarvoisen tärkeää opintojen alusta lähtien. Meillä työelämäyhteistyö on osa opiskelua”, Kettunen kertoo.

Oppilaita on myös otettu mukaan koulutuksen kehittämiseen.

”Koska kyseessä on aika uusi koulutus, on ollut hienoa päästä tekemään yhteistyötä tiedekunnan henkilökunnan kanssa tutkinto-ohjelman sisältöön liittyen, vaikuttamaan tutkinto-ohjelman sisältöön ruohonjuuritasolta lähtien. Olen toiminut opiskelijakillan hallituksessa ja päässyt vaikuttamaan myös siihen, miltä jyväskyläläinen teekkarikulttuuri näyttää nyt ja tulevaisuudessa”, Venla summaa.

Ennakkoluulot rikki: Jyväskylässä luovuus ja humanistisuus yhdistyvät teknisyyden kanssa.

Venla pohti ja kyseenalaisti aluksi, olisiko tekninen ala häntä varten. Jyväskylän yliopistosta löytyi kuitenkin sopiva kombo tekniikkaa ja humanistisia sivuaineita – ja Venla ei voisi olla enempää tyytyväinen.

”Ennakkoluulojen rikkominen on tärkeää ja Jyväskylässä luovuus ja humanistisuus kulkevat käsi kädessä teknisyyden kanssa. Olen yllättynyt todella positiivisesti!”

Myös Lauri Kettunen painottaa diplomi-insinöörikoulutuksen ihmisläheisempää profiilia. 

Jyväskylän yliopiston diplomi-insinöörikoulutus mahdollistaa yhteistyöyrityksessä toteutuvien työtehtävien lukemisen osaksi opintoja.

”Teknologiasta on tullut osa kaikkien ihmisten arkea. Panostamme tekniseen ja ihmisläheiseen oppimiseen. Meille on tärkeää luoda keinoja, jotka edistävät oppimista, ja opettajat tukevat oppilaiden yksilöllistä oppimisprosessia. Jyväskylän yliopistoon on tullut viime aikoina uusia professoreja ja monet heistä ovat ihmetelleet sitä, miten opiskelijat kehuvat esimerkiksi yleisesti melko haasteellisiksi koettuja matematiikan kursseja. Olemme siis onnistuneet luomaan mielenkiintoisen sekä motivoivan ympäristön ja sisällön myös matematiikan opiskelulle”, Kettunen sanoo.

www.jyu.fi/di

Teksti: Riikka Hollo

Kommentoi

Samankaltaisia artikkeleita