Varusmies-lehti on tuottanut artikkelin kaupallisessa yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa.

Nuorekkaalla otteella lentolupakirjoja

Rotorwaylla pystyt hankkimaan yksityslentolupakirjan henkilökohtaisessa opetuksessa, jossa asiakkaan oppimisesta ollaan aidosti kiinnostuneita. 

Santeri Nousjoki (teksti) Rotorway (kuvat)

Ron Bergman ja Oskari Pylkkänen halusivat itse jo nuorena helikopterilentäjiksi. Bergmanille alalle pääsy oli 15 vuoden tavoite, joka lopulta toteutui ja nyt 25-vuotias yrittäjä on ollut lentäjänä viisi vuotta. 

”Aloitin freelancerina lentämisen Rotorwaylla. Vähän ajan kuluttua minulle tarjoutui yrityksen ostomahdollisuus, ja kun rahoitus löytyi, niin viime kesänä ostin yrityksen”, Bergman muistelee. 

Puolestaan 32-vuotias Pylkkänen työskenteli aiemmin insinöörinä öljynjalostamolla, kunnes lähti 27-vuotiaana Italiaan helikopterikouluun toteuttamaan lapsuuden haavettaan.

”Aiemminkin yritin, mutta silloin ei vielä rahoitusta löytynyt. Lopulta olin saanut säästettyä sukan varten riittävästi, ja pääsin kouluun”, Pylkkänen avaa. 

Nyt nuorilla Rotorwayn yrittäjillä on yhteinen tavoite tuoda lentokoulutus tälle vuosituhannelle ja tuoda uusia tekijöitä alalle. 

Henkilökohtaista ja interaktiivista oppimista

Bergman ja Pylkkänen haluavat auttaa muitakin toteuttamaan haaveitaan lentolupakirjan saamisesta. Nuorekkuuden he pyrkivät kääntämään edukseen asiakaspalvelukeskeisellä asenteella. 

”Lentokouluja on paljon, mutta halutaan olla paras niistä. Yhtenä keinona sen saavuttamiseen on opetuksen tuominen tälle vuosituhannelle”, Pylkkänen perustelee. 

Bergman jatkaa, että opetustapoja hiotaan optimaaliseksi, missä reilulla ja riittävällä teoriaosion lähiopetuksella on suuri roolinsa nykyaikaisia digialustoja unohtamatta. 

”Kurssit ovat hyvin henkilökohtaisia, interaktiivista oppimista. Meillä ei ole mitään isoa luokkaa, vaan keskitymme juuri yksilön oppimiseen”, hän kuvaa. 

Käytännössä Rotorway järjestää lentokoulutusta aluksi kahdella opettajalla ja kahdella kopterityypillä.

“Koulutuskenttämme on Pyhtää Redstone, joka soveltuu loistavasti sekä lennonopetukseen että muuhun helikopteritoimintaan.”

Rotorway pyrkii tarjoamaan halukkaille koulutetuilleen myös alan työpaikkaa.

”10-20 uutta lupakirjallista vuodessa pyritään kouluttamaan. Uskomme siihen, että kun tarjontaa lisätään, niin myös kysyntää tulee enemmän”, Bergman kertoo. 

Teoria ja käytäntö käsi kädessä

Pylkkänen kertoo lentolupakurssin alkavan yleensä asiakkaan yhteydenotosta, jonka jälkeen sovitaan tutustumislennosta.

”Tulevat oppilaat haluavat kokeilla lentämistä. Ensimmäisellä kerralla käydään yleisiä asioita läpi, joista puolet menee todennäköisesti ohi”, hän naurahtaa.

Jos lentäminen osui ja upposi, niin seuraavana luvassa on ilmailulääkärin tarkastus, eli medikaali. Yksityislentolupakirjan vaatimuksena on vähintään 2. luokan medikaali. 

”Sitten käymme oppilaan kanssa läpi koulutusohjelman, jossa jokaiselle tunnille on omat tavoitteet. Samalla alkaa teoriakurssi, joka pitää sisällään yhdeksän koetta ilmailuviranomaisen kanssa”, hän listaa. 

Pylkkänen vakuuttaa jokaisella asiakkaalla olevan mahdollisuus valmistua omaan tahtiin, kunhan lentäminen ja teoriat alkaa luonnistua. 

”Lentotunteja kerrytetään lennonopettajan sekä yksin lentämisen kautta. Lentotuntien sekä hyväksyttyjen teoriakokeiden jälkeen on mahdollista suorittaa viimeinen tarkastuslento. Hyväksytyn tarkastuslennon jälkeen olet valmistunut helikopterilentäjäksi.”

Mahdollisuuksia moneen

Yksityislentolupakirjoihin keskittyvä Rotorway pystyy tarjoamaan, yhdessä yhteistyökumppaneiden kanssa, jatkokoulutusta aina ansiolentolupakirjaan asti. 

”Tutustumispäiviä helikopterilla lentämiseen olemme suunnitelleet keväälle 2024, mistä lisätietoja saa somesta”, Bergman vinkkaa.

Tutustumispäivillä lento kustantaa 490 euroa, jolla saa tarvittavan teorian, 20 minuutin lennon sekä palautteen lennosta. Yksityisen tunnin mittaisen tutustumislennon voit ostaa Rotorwayn verkkokaupasta hintaan 1290€. Jos kipinä lentolupaan syttyy, tutustumislennon saa merkittyä ensimmäiseksi lento-oppitunniksi.

”Monelle tulee yllätyksenä, kuinka haastaavaa helikopterilentäminen on, mikä koukuttaa oppimaan” Pylkkänen hymähtää. 

Bergman kehoittaakin kiinnostuneita olemaan matalalla kynnyksellä yhteydessä. Rotorway auttaa myös muissa lentolupakirjan hankkimiseen liittyvissä kysymyksissä, kuten esim. rahoituksen järjestämisessä.

”Rahaa kyllä lopulta löytyy, jos halua riittää”, hän rohkaisee. 

Pylkkänen kuvaa alaa uskomattomaksi, johon sisään pääsy on todella palkitsevaa. Yksityislentolupakirja mahdollistaa pääsyn paikasta toiseen nopeasti, muiden rajattomien mahdollisuuksien lisäksi.

”Ansiolentolupakirjalla voi lentää esimerkiksi lääkärihelikopteria, tehdä nostotöitä saaristossa tai lentää linjatarkastuslentoja energiasektorille. Mahdollisuuksia pelkästään Suomessa on todella paljon.

Kansainvälisillä kentillä on Pylkkäsen mielestä vieläkin enemmän mahdollisuuksia. Ulkomailla voi osallistua muun muassa maastopalojen torjuntaan ja ihmisten pelastamiseen.

”Tässä työssä ei koskaan opi valmiiksi, vaan aina oppii jotain uutta”, yrittäjäkaksikko tiivistää.

Miksi valita Rotorway omaksi lentokoulukseen:

  • Saat henkilökohtaista opetusta nykyaikaisilla opetustavoilla
  • Oppimisestasi ollaan aidosti kiinnostuneita
  • Koulutusympäristö on nykyaikainen
  • Asiakaspalvelukeskeiset opettajat
  • Useampi kopterityyppi valittavana

Lue lisää nuorekkaasta lentokoulusta täältä: https://www.rotorway.fi/fi/

Kommentoi

Samankaltaisia artikkeleita