Varusmies-lehti on tuottanut artikkelin kaupallisessa yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa.

Volvon mekaanikko on ammattioppija

TEKSTI: Ilmari Parviala

KUVAT: Volvo

Volvon kuorma-automekaanikkoja yhdistää uteliaisuus, periksiantamattomuus ja työtä pelkäämätön asenne. He näkevät uusimman teknologisen kehityksen paraatipaikoilta ja toimivat vastuullisissa sekä vaihtelevissa tehtävissä.

“Pitkälle pääsee, kun on halu oppia.”

Näin totesi Volvon kuorma-automekaanikko Aleksanteri Valtavirta kysyttäessä, miten mekaanikon työssä pärjää.

24-vuotias Valtavirta on työskennellyt Volvon kuorma-automekaanikkona useamman vuoden ajan ja miehen puheissa nousee toistuvasti esiin työn monipuolisuus. 

Viat ovat monimutkaisia ja uusia ominaisuuksia kehitetään autoihin jatkuvasti. Valtavirta kertoo oppivansa joka päivä jotain uutta kuorma-autoista, vaikka kokemusta alalta alkaa olla jo runsaasti. 

Jatkuvan kehittymisen salaisuus piilee Valtavirran kohdalla asenteessa.

“Haluan oppia koko ajan jotain uutta, koska olen niin motivoitunut tähän työhön”, Valtavirta hehkuttaa. 

Edellytyksenä uteliaisuus

Valtavirta suuntautui jo ammattikoulussa raskaaseen kalustoon. Ensimmäinen kosketus Volvoon tuli työharjoittelun myötä. Valtavirta pärjäsi niin hyvin, että harjoittelu poiki myöhemmin kesätyön ja toisen, pidemmän harjoittelupaikan. 

Kun opinnot oli saatu pakettiin, kirjoitti nuori mies saman tien vakituisen työsopimuksen Volvolle. Kokemuksen karttuessa mukaan on tullut myös työnjohdon tuuraamista varsinaisen ydintehtävän lisäksi.

Reserviupseerikurssin käynyt Valtavirta on huomannut, että vastuullisuus ja johtamistaidot ovat olleet työssä eduksi. 

Työnjohtoa paikatessa johtaminen on ehkä konkreettisimmillaan, mutta toisaalta myös päivittäinen mekaanikon työ edellyttää rutkasti itsensä johtamista.

Mekaanikot ovat asiantuntijoita. Kuorma-auto annetaan mekaanikon vastuulle, minkä jälkeen työtehtävät sekä -vaiheet määritetään itsenäisesti. 

“Työssä pitää jatkuvasti arvioida, mitkä ovat pääprioriteetteja ja missä järjestyksessä asioita tehdään.Turvallisuus on tietenkin kaiken edellä ja siihen kiinnitetään paljon huomiota”, Valtavirta kertoo.

Vaikka työ edellyttää työntekijöiltä jatkuvaa oppimista ja vastuullisuutta, saavat työntekijät paluupostissa hyvää kohtelua. 

“Volvo pitää työntekijöistään huolta. Meillä on ison talon edut ja työntekijät saavat esimerkiksi hyvän terveydenhuollon. Myös työvuorojen suhteen ollaan joustavia puolin ja toisin”, Valtavirta pohtii.

Valtavirta lisää myös, että Volvo kouluttaa työntekijöitään jatkuvasti. Kaikkea ei tarvitse opetella työn lomassa, vaan vuoden mittaan on lukuisia järjestettyjä kursseja. 

Kurssien lisäksi Volvo tarjoaa mekaanikoille mahdollisuuden itseopiskella uusinta tekniikkaa ja päivityksiä. 

Siinä, missä pienempien työnantajien leivissä ammatillinen kehittyminen voi olla pintapuolisempaa, Volvolla mekaanikot pääsevät seuraamaan teknologista kehitystä eturivin paikoilta. 

Tehtävästä toiseen

Koska Volvo on suuri työnantaja, mahdollisuuksia urakehitykseen löytyy varsin hyvin. 

Volvon kuorma-automekaanikkojen työnjohtaja Tiina Saarinen on aloittanut aikanaan itsekin mekaanikkona. Sittemmin työtehtäviin on kuulunut asiakaspalvelua ja työnjohdon avustamista uusien autojen varustelussa. Viimeisimpänä aukesi mahdollisuus tarttua kuorma-automekaanikkojen työnjohtajan tehtävään.  

Saarinen kertoo, että hänen tarinansa Volvolla ei ole poikkeuksellinen. 

“Meitä on neljä työnjohtajaa kuorma-autopuolella ja kaikilla on mekaanikkotausta”, Saarinen avaa. 

Saarinen lisää, että urakehitys Volvolla voi olla eri ihmisillä eri näköistä, mutta vielä työnjohdostakin on mahdollista jatkaa muihin itseä kiinnostaviin tehtäviin talon sisällä. 

Minustako mekaanikko?

Tehtävästä riippumatta Saarinen kertoo arvostavansa ammattiylpeyttä. Mekaanikon ammattiylpeys näkyy sinnikkyytenä ja haluna kääriä hihat. 

“Kun aikoinaan aloitin mekaanikkona, korjaamopäällikkö totesi, että asenne on tärkein. Kun asenne on kohdallaan, kaikki muu tulee perässä”, Saarinen muistelee. 

Saarinen kertoo, että työn raskaasta luonteesta huolimatta myös naiset pärjäävät ammatissa oikein hyvin. Hän itse on elävä esimerkki siitä, miten asenne ratkaisee. 

Vaikka monella on pinttynyt kuva kuorma-automekaanikon työstä miehisenä ammattina, on Volvolla töissä myös useita naismekaanikkoja eri tehtävissä.

Saarinen kannustaa kaikkia nuoria kokeilemaan mekaanikon töitä. 

“Jos on pienikin kiinnostus mekaanikon hommia kohtaan, kannattaa kokeilla! Kyllä sen melko pian tietää, sopiiko työ itselle.”

Aikanaan myös lentokoneiden parissa työskennellyt Saarinen kehuu, että kuorma-autot ovat monipuolisempia ja työtehtävien vaihtelevuus on suurempaa. 

Sen sijaan, että pitäisi keskittyä vain yhteen osaan, kuorma-autojen parissa mekaanikko saa kontolleen koko auton. Työtehtävätkin vaihtelevat huolloista vianetsintään ja korjaamiseen. 

“Haluan oppia koko ajan jotain uutta”

Kommentoi

Samankaltaisia artikkeleita