Sain hyvillä mielin uutisoida lokakuun loppupuolella Puolustusvoimien Urheilukoulun hyväksyneen e-urheilijat mukaan Urheilukoulun lajivalikoimaan. Elektronisella urheilulla tarkoitetaan arkikielisemmin kilpapelaamista. Suosituimpia kilpapelejä ovat maailmalla League of Lengends, Dota 2, Counter Strike: Global Offensive sekä Hearthstone.

Merkittävin suomalaismenestys on tätä kirjoitettaessa ollut Lasse Urpalaisen, eli kilpailijanimeltään Matubamanin voittama miljoonapotti Dota 2 -pelissä The International -turnauksessa. Suoraan laskettuna Urpalaisen osuus Team Liquidin palkintopotista oli 1,8 miljoonaa euroa, josta turnauksen järjestävä Valve on luvannut maksaa verot pois.

Suomessa e-urheilu hakee jalansijaansa. Maassamme ollaan ylpeitä osaamisestamme ohjelmisto- ja pelikehityksessä, joten valtakunnallista tahtoa löytyy Yleisradiosta asti nostaa e-urheilun ammatin näkyvyyttä ja asemaa. Lajissa liikkuu isot rahat, joten sillä on syytäkin olla asemansa myös laajemmin yhteiskunnassa.

Suomessa e-urheilu hakee jalansijaansa.

Urheilukoulun päätös on nuoren asevelvollisen näkökulmasta hyvin olennainen osa ammatin tai harrastuksen yhteiskunnallista asemaa. Saavutettu askel on Suomen elektronisen urheilun liitolle merkittävä osa brändityötä, koska järjestään kaikki kilpapelaajat ovat enintään 30-vuotiaita. Suunnilleen tässä iässä refleksit heikentyvät liikaa, joten huipulla ei enää pärjää minkään nopeutta vaativan pelin parissa. Strateginen korttipeli Hearthstone lienee tässä ainoa mahdollinen poikkeus.

E-urheilijoiden asianmukainen kohtelu varusmieskoulutuksessa auttaa mielikuvaa puolustusvoimista lajin harrastajien sekä yleisemmin intensiivisesti tietokonepelejä harrastavien joukossa. He ovat e-urheilun suurin yleisö. Omaan kokemukseeni juurikin tässä piirissä mielikuva puolustusvoimista vaihtelee hyvin suuresti, ja jos negatiivisia ennakkoluuloja haluaisin hakea, kääntyisin juurikin heidän puoleen.

E-urheilun liitolla on nyt hyvä mahdollisuus edistää entisestään lajin brändiä ja sen paikkaa yhteiskunnassa. Urheilukoulun päätös ja Matubamanin miljoonavoitto osuivat samalle syksylle, joten liitossa taidetaan olla tällä hetkellä kovin tyytyväisiä lajin nousujohteisuuteen.

Kun hallinnollinen päätös on tehty, on elektronisen urheilun liiton nyt määritettävä kriteerit siitä, kuinka intensiivinen harrastaminen tai kilpailu e-urheilijalta vaaditaan, jotta hänet voidaan katsoa sopivaksi Urheilukoluun palvelukseen tai oikeuttaa harjoitusvuorokausiin. Harjoitusvuorokausia myönnetään, jos e-urheilijoita ei ole tiettyyn saapumiserään tarpeeksi Urheilukoulussa suoritettavaan palvelukseen.

Seuraavaksi vastuu on Urheilukoulun kouluttajilla. Lajikirjo on jo aiemmin ollut laaja ja käsittänyt muitakin vähemmän perinteiseen fysiikkaan keskittyviä lajeja, kuten golfin. Puheet Nintendo-miehistä ja hyönteistutkijoista, joita kuulee viestinnän erityistehtäviä suorittaessa, kannattaa jättää sanomatta. Se olisi ainoastaan puolustusvoimien menetys eikä palvelisi ketään.

Joonas Koivisto
Kirjoittaja on Varusmies-lehden toimituspäällikkö