Kuumat kesähelteet ovat yksi suurimpia haasteita sotilaskoulutuksen aikana kesällä. Helteellä pätevät erilaiset säännöt kuin mitä talven kylmässä pärjääminen vaatii. Tärkein yksittäinen asia auringon porottaessa on juominen. Fyysiset suoritukset kuumalla kelillä voivat tuntua normaalia huomattavasti raskaammilta, joten omaan jaksamiseen kannattaa kiinnittää erityisen paljon huomiota.

Teksti Joonas Koivisto Kuva Saana Sjöblom

Vedenjuonti on yksittäinen ehdottomasti tärkein asia, jolla turvaa pärjäämisen helteillä. Vettä kannattaa juoda jatkuvasti vähän, sillä suuren vesimäärän juominen kerralla voi aiheuttaa huonoa oloa, vaikka olisikin nestehukan tila päällä. Suositeltu määrä juomiseen todellisella helteellä on esimerkiksi puoli litraa tunnissa, jonka juo noin neljän kerran aikana. Kuumalla kelillä ei voi luottaa ainoastaan janon tunteeseen siinä, tarvitseeko juoda vettä. Sen sijaan nestehukan mahdollisiin oireisiin kannattaa tutustua tarkkaan ja reagoida heti, jos niitä ilmenee itsellä tai taistelutovereilla.

Kaikista kuumimmilla keleillä nesteytystä voi helpottaa urheilujuomajauheita käyttämällä. Niihin lisätyt sokerit, suolat ja kivennäisaineet parantavat kehon nestetasapainoa pelkkää vettä paremmin. Veden juominen on silti tärkeää, eikä sitä pidä missään nimessä väheksyä vain siksi, ettei satu olemaan urheilujuomaa saatavilla. Lämmin keli on myös omiaan aiheuttamaan kramppeja, joita voi ennaltaehkäistä syömällä magnesiumia ja kaliumia sisältäviä ruokia, kuten banaania.

Runsaan hikoilun ohessa olisi myös tärkeää syödä jotain suolaista. Palveluksen aikana kätevä apu tähän on esimerkiksi suolapähkinäpussi, joka mahtuu hyvin mukaan vaikka taskussa. Syömiseen täytyy kiinnittää muutenkin huomiota, sillä nälkä ei välttämättä välity kuumalla kelillä samalla tavalla, mutta on yhtä tärkeää kuin muissakin sääolosuhteissa. Aluksi voi tuntua, ettei tarvitsekaan niin paljon ruokaa, mutta jossain vaiheessa tämä voi kostautua heikotuksena ja huonovointisuutena.

Auringolta täytyy myös muistaaa suojautua, sillä palaminen tai muuten liika altistuminen voi lisätä huonoa oloa ja heikentää toimintakykyä. Varjoon kannattaa hakeutua aina sen ollessa mahdollista. Aurinkorasvalla voi puolestaan suojata herkimmin palavat paikat, kuten kasvot ja korvanlehdet, joita varusmiespalveluksessa kesällä käytettävä lippalakki ei välttämättä suojaa kokonaan. Vaatetuksessa kannattaa käyttää myös mahdollisuuden mukaan lierihattua, joka suojaa parhaiten auringolta.

Hikoillessa aurinkorasva haihtuu kuitenkin pois nopeasti, joten sitä kannattaa muistaa lisätä tiheään tahtiin mahdollisuuksien mukaan. Erityisesti kovassa kuumuudessa tauot kannattaa käyttää juurikin lepäämiseen, eikä muiden asioiden tekemiseen tai turhaan rehkimiseen.

Lähteet: Dexal.fi, Työterveyslaitos, JHL