Kaupallinen yhteistyö: Opetusmeijerissä digiloikka – moderni oppimisympäristö antaa hyvät valmiudet työelämään

Teksti: Elina Wathén

Artikkeli on yhteistyökumppanin tuottamaa sisältöä kaupallisessa yhteistyössä Varusmies-lehden kanssa.

Hämeen ammatti-instituutin ja Hämeen ammattikorkeakoulun opetusmeijeriin tehtiin mittava digitalisointi. Hanke toteutettiin yhteistyössä Siemensin ja Ideal GRP:n kanssa. Nyt meijerialan opiskelijat voivat opiskella monipuolisemmin simulaation avulla, ja opetuksen tueksi saadaan kerättyä enemmän dataa. Myös ympäristö kiittää, kun optimoinnin ansiosta voidaan säästää vettä ja energiaa.

Hämeenlinnassa sijaitsevan Hämeen ammatti-instituutin ja Hämeen ammattikorkeakoulun opetusmeijerin digitalisointi on valmistunut. Jatkossa opiskelijoille pystytään tarjoamaan nykyaikainen oppimisympäristö. Teollisuus menee koko ajan kovaa vauhtia eteenpäin, ja opetuksen on oltava samalla tasolla, joissain asioissa jopa vähän edellä”, toteaa projektissa mukana ollut Hämeen ammatti-instituutin lehtori Pekka Puputti.

Euroopan mittakaavassa suomalaiset meijerit ovat edistyksellisiä, joten digitalisoitu opetusmeijeri on osa nykyaikaista opetusta. Nyt opetusmeijeri tarjoaa opiskelijoille tämän päivän oppimisympäristön, josta on helppo siirtyä työelämään.

– Tuotantolaitosten järjestelmissä logiikka ja toimintaperiaatteet ovat samat kuin meidän opetusmeijerissämme. Täältä opiskelijat saavat hyvät valmiudet siirtyä alalle töihin, kertoo Puputti.

Opetusmeijeri sai digitaalisen kaksosen

Meijeri on prosessisalin osalta myös digitaalisessa muodossa. Meijerin 3D-mallia voidaan hyödyntää opetuksessa simulaatioalustana.

– Simulaatiossa opiskelijan tulee tehdä annetut tehtävät PI-kaavion mukaisesti. Opettaja voi lisätä tehtävään virheitä, jotka opiskelijan tulee huomata ja selvittää, Puputti sanoo.

Simulaation avulla voidaan opiskella tuotantoprosessin eri vaiheita entistä monipuolisemmin.

Datan avulla voidaan optimoida toimintaa

Digitalisoinnin ansiosta myös erilaista dataa voidaan kerätä ja hyödyntää enemmän. Datan keräämisessä on tärkeää, mitä kerätään, miten kerätään ja varsinkin, miten kerättyä tietoa hyödynnetään.

– Jo lakisääteisesti ja omavalvonnan takia meidän pitää kerätä tietyt tiedot, mutta nyt pystymme hyödyntämään dataa paremmin esimerkiksi toiminnan tehostamisessa ja tuoteturvallisuudessa, sanoo Puputti.

Datan avulla voidaan myös tehostaa toimintaa.

– Nyt päästään eroon turhista asioista ja tekemistä voidaan optimoida paremmin, sanoo Puputti.

Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi sitä, että vettä ei kuluteta turhaan, viemäriin ei valu maitoraaka-ainetta ja energian kulutus pienenee.

Lehtori Pekka Puputti on tyytyväinen digitalisoinnin tuomiin mahdollisuuksiin.
Kuva: Virpi Ekholm.

ELINTARVIKEALAN PERUSTUTKINTO – MEIJERISTI

Ammatillisen perustutkinnon suorittaneita meijeristejä Suomessa valmistuu ainoastaan Hämeen ammatti-instituutista. Tutkinto antaa pätevyyden työskennellä myös muissa elintarvikealan yrityksissä.

Koulutukseen sisältyy paljon käytännön harjoittelua opetusmeijerissä. Työpaikalla järjestettävä koulutus (TJK) suunnitellaan yhteistyössä alan yritysten, oppilaitoksen ja opiskelijan kanssa. Oppisopimuksen mukaisilta TJK-jaksoilta maksetaan työehtosopimuksen mukaista palkkaa.

Tutkinto antaa pätevyyden työskennellä meijerialan lisäksi myös muissa elintarvikealan yrityksissä. Työ on usein kolmivuorotyötä. Lisätiedot www.hami.fi/meijeriala

BIO- JA ELINTARVIKETEKNIIKKA – INSINÖÖRI (AMK)

Hämeen ammattikorkeakoulusta (HAMK) valmistuu ainoana Suomessa meijeriteknologiaan erikoistuneita bio- ja elintarviketekniikan insinöörejä (AMK).

Hakukohde on Insinööri (AMK), bio- ja elintarviketekniikka. Meijeriteknologian syventäviin opintoihin paneudutaan yhteisten perusopintojen jälkeen. Meijerialan opintoihin sisältyy palkallista harjoittelua alan yrityksissä sekä käytännön opintoja opetusmeijerissä.

Tutkinto antaa hyvät valmiudet toimia esimiehenä tai tuotantoprosessien kehitys-, suunnittelu-, laadunvalvonta- sekä käyttöönottotehtävissä. Lisätiedot www.hamk.fi/bio-ja-elintarvike