Artikkeli on yhteistyökumppanin tuottamaa sisältöä kaupallisessa yhteistyössä Varusmieslehden kanssa.
Amiksessa opiskelu tapahtuu paikoissa, joissa oppiminen on tehokasta, mielekästä ja jotka vastaavat mahdollisimman paljon tulevan ammatin vastaavia. Näistä tiloista ja paikoista käytetään nimitystä oppimisympäristö.
Opetusta muuallakin kuin luokkahuoneessa
Tyypillisin ja tunnetuin oppimisympäristö on koulusta löytyvä luokkahuone tai ammattiaineiden opiskeluun tarkoitettu työsali. Esimerkkejä näistä on lähes yhtä paljon kuin koulutusaloja ja niiden tutkintoja.
Autoasentajat opiskelevat sekä Nummelasta että Lohjalta löytyvissä korjaamoissa, kokit keittiössä ja kampaajat koulutusparturi-kampaamossa. Niin ikään metalli-, rakennus- ja pintakäsittelyalojen perustaidot opitaan omissa, näitä aloja varten räätälöidyissä tai rakennetuissa tiloissa. Tätä samaa edustavat myös rakennusalan projektikohde tai maanrakentajiksi opiskelevien työmaa oppilaitoksen ulkopuolella sekä monien muiden alojen työ- ja oppimistilat.
Lisää haasteita työssäoppimisesta
Opintojen edetessä oppilaitoksen tilat tai harjoittelukohteet eivät välttämättä tarjoa riittävän käytännönläheistä tai muuten tutkintovaatimuksien edellyttämiä mahdollisuuksia. Siksi osa koulutuksesta toteutetaan työpaikalla järjestettävänä koulutuksena. Aidossa työympäristössä ja – tehtävässä opiskelija työskentelee varsinkin opintojen loppupuoliskolla yhtenä työntekijänä oppien ammattilaisilta ja todistaen näyttöjen myötä tutkinnon ohjaajalle taitonsa ja tietonsa.
Paitsi ulkopuolisissa yrityksissä Luksian opiskelijat voivat suorittaa työharjoittelua oppilaitoksen omissa, asiakastöitä ja palvelua tekevissä kohteissa. Lukstore-niminen kierrätysmyymälä, korjaamoiden asiakastyöt sekä monet vastaavat ympäristöt opettavat asiakaspalvelutaitoja, yrittäjyyttä ja muita ammatin harjoittamisen vaativia osa-alueita todellisissa tilanteissa.
Oppiminen onnistuu myös verkossa
Fyysisten oppimisympäristöjen lisäksi Luksiassa on vahva osaaminen verkossa tapahtuvaan opiskeluun. Tässä yhteydessä puhutaan verkko-oppimisympäristöstä. Kevään 2020 Korona-viruksen suljettua oppilaitoksen verkko-oppiminen tuli tutuksi sekä opettajille että opiskelijalle vahvistaen kyseisen koulutusmuodon osaamista entisestään. Jotain hyvää siis kyseisessä viruksessakin.