Varusmies-lehti on tuottanut artikkelin kaupallisessa yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa.

Yhteistyöartikkeli: Eroon nikotiinista vertaistuella ja valmennuksella

Nikotiinin käytön lopettaminen ei ole pikavoitto, mutta jokaisella on mahdollisuus muutokseen. Stumppi.fi tukee lopettamisessa kokoamalla yhteen paikkaan asiantuntevan neuvonnan, vertaisten kokemukset ja monipuoliset materiaalit.

Teksti Antti Kylmänen

Tupakka käryää yhä harvemman suomalaisen suupielessä. Silti osa kamppailee edelleen nikotiinin käytön lopettamisen kanssa. Elämänmuutoksessa voi olla haastavaa onnistua yksin, mutta tarjolla on onneksi runsaasti apua.

Stumppi-palvelu tarjoaa matalan kynnyksen tukea tupakan ja muiden nikotiinituotteiden käytön lopettamiseen. Neuvontaa on saatavilla anonyymisti ja maksutta verkko-, puhelin- ja vertaistuen muodossa. Sivustoa koordinoivan Hengitysliiton terveysasiantuntija Maija Kolstela kertoo nikotiinin käyttäjistä noin 40 prosentin onnistuvan lopettamaan kokonaan tai tilapäisesti saatuaan henkilökohtaista apua.

Stumppi.fi on pullollaan monipuolista tietoa, laskureita ja testejä lopettamisen tueksi. Lisäksi Stumppi-työryhmän asiantuntijat tukevat ja vastaavat kysymyksiin sekä verkkosivuilla että puhelimitse. Kolstelan mukaan neuvontapalvelussa tarjotaan vastauksia lopettajaa askarruttaviin kysymyksiin, mutta tarpeen tullen myös ohjataan eteenpäin hyödyllisen lisämateriaalin äärelle. Lopettajien tiedon tarve on kasvanut koronapandemian myötä.

– Jotkut jättävät koronan takia kokonaan kysymättä apua terveysasemilta, koska he ajattelevat, ettei kukaan ehdi auttamaan. Tämä on lisännyt tiedon tarvetta, mikä on näkynyt meillä lisääntyneinä sivustokäynteinä ja keskusteluosioiden aktiivisuutena. Myös neuvontaamme tulee aiempaa laajemmin terveydenhuoltoon ja sairauksiin liittyviä kysymyksiä, Kolstela sanoo.

Palvelun tarkoitus on olla mahdollisimman hyödyllinen yksilölle. Siksi Stumppi tarjoaa myös henkilökohtaista valmennusta, jolla autetaan lopettajaa pääsemään tavoitteeseensa. Valmentajan kanssa voi esimerkiksi sopia säännöllisistä puhelintapaamisista. Valmennus on täysin lopettajan räätälöitävissä ja sen sisällöstä sovitaan asiantuntijan kanssa siten, että lopettajan omat tarpeet otetaan huomioon parhaalla mahdollisella tavalla.

Hyvähenkistä keskustelua ja vertaistukea lopettajalle

Nikotiinin aiheuttaman psyykkisen riippuvuuden vahvuus yllättää monet. Kolstelan mukaan ihmiset aliarvioivat, kuinka tiukassa vuosia tai vuosikymmeniä ylläpidetyt tavat istuvat. Syyt tupakointiin ovat moninaiset, mutta lopulta kyse on ihmisen itse keksimistä selityksistä tavan ylläpitämiselle.

– Tupakointiin liittyy monesti myönteisiä ajatuksia, minkä takia irrottautuminen voi olla vaikeaa. Pitää vain olla realisti ja ymmärtää, että muutoksen eteen pitää tehdä työtä. Se ei onnistu yön yli nukkumalla tai nappia painamalla, vaikka niin moni toivoisi. On tehtävä ajatustyötä ja konkreettisesti rikottava päivittäisiä rutiineja.

Stumpin keskustelupalstalla voi tutustua muiden lopettajien ongelmatilanteisiin ja niiden ratkaisuihin sekä keskustella hyvässä ja kannustavassa hengessä vaikkapa erilaisista nikotiinikorvaushoitotuotteista. Kolstelan mukaan oman tilanteen suhteuttaminen muiden kokemuksiin voi auttaa käsittämään, ettei muutoksen kanssa tarvitse painiskella yksin. Nikotiinin käytön lopettaminen herättää monissa samankaltaisia ajatuksia.

– Toistuvasti tulee esille ajatus, ettei olisi koskaan aloittanut, jos olisi tiennyt kuinka vaikeaa lopettaminen on. Moni potee myös huonoa omaatuntoa siitä, että jatkaa nikotiinin käyttöä, vaikka tietää sen olevan haitaksi omalle terveydelle.

Neuvontapalvelussa tarjotaan vastauksia lopettajaa askarruttaviin kysymyksiin, mutta tarpeen tullen sieltä myös ohjataan eteenpäin hyödyllisen lisämateriaalin äärelle.

Lopettaminen vaatii sisäistä motivaatiota ja sinnikkyyttä

Suomalaiset nuoret tupakoivat vähemmän kuin koskaan ja armeijassakin tauot ovat enää harvemmin “tupakan mittaisia”. Tupakka-askin tilalla on kuitenkin useissa tapauksissa nuuskakiekko, joka savuttomuudestaan huolimatta aiheuttaa myös huomattavia terveyshaittoja. Kolstelan mukaan nuoret saattavat kokea nikotiinilla olevan vain myönteisiä vaikutuksia, eivätkä he välttämättä tiedä tai välitä sen haitoista.

Nuuskaaminen on ongelmallista, koska se voi aiheuttaa tiukemman riippuvuuden kuin tavallinen tupakointi. Nikotiinin pitäminen huulessa pitkiä aikoja kasvattaa elimistön nikotiinipitoisuutta huomattavasti enemmän kuin savukkeiden polttaminen. Kun elimistön on tottunut korkeaan nikotiinipitoisuuteen, lopettaminen voi osoittautua todella hankalaksi. Kolstela kehottaa nikotiinin käyttäjää kysymään itseltään, mihin nikotiinia tarvitsee. 

– Voisi laittaa toiselle puolelle plussat ja toiselle miinukset ja katsoa objektiivisesti, mitä nikotiinista ja sen vaikutuksista ihmisen terveyteen oikeasti tiedetään.

Kolstela pitää lopettajan tärkeimpinä työkaluina sisäistä motivaatiota, sinnikkyyttä ja realistisuutta. Motivaatiolla hän tarkoittaa sitä, että muutokseen pitää sitoutua ja lopettamiselle täytyy löytyä sisäinen merkitys ja syy, joka ei riipu yksilön ulkoisista tekijöistä. Sinnikkyydellä hän taas tarkoittaa kykyä yrittää lopettamista tarvittaessa uudelleen ja olla luovuttamatta.

– Vaikka harva onnistuu ekalla kerralla, kannattaa aina vaan pysyä sitkeänä ja yrittää uudestaan. Se ei tee ihmisestä sen huonompaa, jos onnistuu kymmenennellä tai kahdennellakymmenennellä yrityksellä.

Nikotiinin käyttöä lopettaessa ei kannata odottaa pikavoittoa. Onnistuminen vaatii realistista ymmärrystä siitä, ettei lopettaminen tapahdu päivässä ja uuden tavan opettelua saattaa joutua jatkamaan pitkään. Kolstelan mukaan lopettamiseen voi etsiä ratkaisuja oman nikotiinin käytön aloittamisen syitä pohtimalla.

Viime kädessä jokaisen lopettajan polku on erilainen ja yksilön asenne vaikuttaa matkaan paljon. Terveyden näkökulmasta asia on kuitenkin selvä: lopettaminen kannattaa aina.

FAKTA:

Ohjenuoria nikotiinin käytön lopettamiseen

  • Sisäinen motivaatio: kysy itseltäsi, miksi haluat lopettaa ja perustele lopettamisen merkitys itsellesi
  • Älä luovuta! Yritä pysyä sitkeänä, vaikka et heti onnistuisi
  • Ole realistinen: lopettaminen ei tapahdu päivässä ja tapojen muuttaminen vaatii aikaa
  • Asennoidu oikein: jos päätät etukäteen epäonnistuvasi, voit olla varma, että niin käy

Stumppi.fi

  • matalan kynnyksen tukea nikotiinin käytön lopettamiseen
  • maksutonta neuvontaa anonyymisti puhelimessa ja verkossa 
  • vertaistukea, vinkkejä ja kokemuksien jakamista keskustelupalstalla
  • laaja valikoima oppaita ja materiaaleja lopettamisen tueksi

Kommentoi

Samankaltaisia artikkeleita