Varusmies-lehti on tuottanut artikkelin kaupallisessa yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa.

Täällä voit saavuttaa unelmasi kopterilentäjän koulutuksesta

Teksti: Santeri Nousjoki

Kuvat: Ron Bergman

Ron Bergman kertoo innostuneensa helikoptereista jo 10-vuotiaana, jolloin hän oli päässyt ensimmäistä kertaa kopterin kyytiin. 

”Siitä jäi sellainen fiilis, että kyllä minusta vielä joku päivä kopterilentäjä tulee”, Bergman avaa. 

Haave unelma-ammatista seurasi Bergmania koko nuoruuden ajan, vaikka välillä usko unelman toteutumiseen olikin koetuksella. Hän teki pitkään autokorjaamolla töitä, mutta se ei kauaa napannut. 

Tavoite kopterilentäjän urasta palautui Bergmanin mieleen ja hän matkasi Ruotsiin tutustumaan yhteen kopterikouluun kaverinsa kanssa. Samainen kaveri muisti kuulleensa Norjassa olevan lentolupakoulu, jota Bergman alkoi tutkimaan tarkemmin. 

”Sieltähän löytyi myös kopterikoulu, joka vaikutti todella asialliselta. Otin heihin sitten yhteyttä ja pian olinkin jo Norjassa”, hän muistelee ensimuistoaan EHC:stä.

Koululla käynti vakuutti Bergmanin, ja hän tiesi olleensa oikeassa paikassa. Haettuaan opiskelemaan EHC:hen hänen tuli ensiksi tehdä soveltuvuustesti etänä. Testin ollessa hyväksytty Bergman alkoi haalimaan rahoitusta koulutukselleen, johon sai lopulta pankkilainan. Ennen koululla aloittamista hänen piti vielä käydä ilmailulääkärin tarkistuksessa.

Opiskeluja Bergman kuvaa hyvin intensiivisiksi. Ensimmäinen puoli vuotta on hänen mukaansa täysipäiväistä opiskelua lähiopetuksena teorialuennoilla. Teoriakokonaisuuteen kuuluu ansiolentäjältä vaadittavat 13 eri ainetta, joista jokainen tulee tenttiä hyväksytysti. 

”Minimissään teoriaa tulee käydä noin 750 tuntia”, Bergman avaa.

Teorian ohella Bergman aloitteli jo lentämistä, mikä turvasi hänestä opiskelumotivaation ylläpidon. Teoriaosuuden jälkeen suoritetaan tentit, jotka Bergmanin kohdalla siirtyivät koronapandemia takia. Lähiopetusteorian jälkeen tentteihin valmistautuminen muuttuu itsenäiseksi. 

”Kyllä siinäkin puhutaan täyspäiväisestä itsenäisestä työskentelystä teoria-aiheiden parissa, mikä vaatii itsekuria”, hän kuvailee. 

Tämän itsenäisen opiskelun rinnalle varataan Bergmanin mukaan lentotunnit lennonopettajien kanssa. Tentit eivät hänen mielestään olleet läpihuutojuttuja, vaan niihin tuli todella opiskella. Tenttejä voi suorittaa kuudella eri kerralla, ja jokaiselle tentille on maksimissaan neljä yrityskertaa, joiden puitteissa siitä tulisi päästä läpi. 

Kun Bergman pääsi viimeisellä yrityksellä kahdesta aineesta läpi, oli hänellä lentotuntien ollessa riittävät enää tarkistuslento jäljellä. Tarkistuslennon läpimenon jälkeen hän otti ensimmäisen lennon takaisin Suomeen valmistuneena kopterilentäjänä.

Tavoiteaika opinnoille EHC:ssä kopterilentäjäksi on 12-14 kuukautta, jota Bergman pitää hyvinkin mahdollisena. Koulun pystyy aloittamaan sekä helmi- että elokuussa. Kahdesta aloitusajasta huolimatta Bergman pitää opiskelijayhteisöä yhtenä ryhmänä.

Opiskelujen ohella Bergman sai luotua laajat verkostot niin, että ympäri Norjaa hänellä on aina joku tuttu. Lisäksi side tuli koulullekin, jolta hän voi tarvittaessa pyytää esimerkiksi suosituksia jatkoa varten.

”EHC on sen verran tunnettu tekijä markkinalla, että heidän suosituksiaan arvostetaan”, Bergman sanoo. 

Valmistumisen jälkeen Bergman jatkoi ”maahenkilönä” yhdessä yrityksessä, johon oli saanut jalkansa oven väliin korona-aikana. Lentotunteja alkoi kertyä vähitellen muun työn ohella ei-kaupallisissa lennoissa. Pian hän pääsikin lentää jo kaupallisia lentoja vain puoli vuotta valmistumisensa jälkeen. 

Lentotunnit Bergman laskuttaa yrittäjänä, kuten hänen mukaansa valtaosa yksityisen sektorin kopterilentäjistä. Työnsä parhaaksi puoleksi hän laskee asiakkaiden ilon ja onnellisuuden, jonka he saavat kopterilennon aikana. 

”Eräs ikimuistoinen työtehtävä oli viedä puolihalvaantunut herra vielä kerran kesämökilleen saarelle, johon hän ei olisi enää muuten päässyt”, Bergman kertoo. 

Kopterilentäjän koulutusta ja uraa Bergman suosittelee jokaiselle yrittäjähenkiselle lentämisestä kiinnostuneelle. Työssä voi itse kehitellä ja kokeilla erilaisia asioita, mihin omatoimista asennetta tarvitaan. 

”Jos on yhtään kiinnostusta lentämiseen, niin kannattaa ilman muuta käydä lentämässä ja selvitellä asioita jo valmistuneilta lentäjiltä”, hän tiivistää. 

KIINNOSTUITKO KOPTERILENTÄJÄN URASTA?  

-EHC tarjoaa teoriatunnit lähiopetuksena

-Riittävästi lentotunteja

-Hyvät verkostuitumismahdollisuudet

OTA YHTEYTTÄ: Ron Bergman

Puh: +358 400 928 012

E-mail: ron@ehc.no

@roncopters 

Kommentoi

Samankaltaisia artikkeleita