Tietopaketti uusista pelikonsoleista – PlayStation 5 ja Xbox Series muuttavat pelaamista isosti

Tietopaketti uusista pelikonsoleista – PlayStation 5 ja Xbox Series muuttavat pelaamista isosti

Teksti: Joonas Koivisto
Pääkuva: Microsoft

Vaikeasta maailmantilanteesta huolimatta 2020 jää historiaan merkittävänä vuotena videopeleille. Molemmat Microsoft ja Sony julkaisevat uudet pelikonsolinsa loppuvuodesta ja näyttävät suuntaviivoja sille mihin pelit tulevat kehittymään seuraavina vuosina.

Xbox Series

Microsoft lähtee Xbox-konsoleillaan uuteen sukupolveen selkeästä haastajan asemasta. Xbox One -konsoleille suunnitellut uudistukset ja merkittävämpi pilvipalveluiden käyttö eivät kuusi vuotta sitten lyöneet oikein ollenkaan läpi. Lisäksi konsolin TV-ominaisuuksia painotettiin aluksi aivan liikaa, vaikka tavallisen television katselu on vähentynyt jatkuvasti.

(MAINOS - teksti jatkuu alla)

Nyt tarjolle tulee kaksi uutta Xbox-konsolia: Xbox Series X ja Xbox Series S. X on näistä tehokkaampi konsoli ja selkeästi uusien Xboxien lippulaivamalli. Se on PS5:n suora vertailukohta suorituskyvyssä. AMD on valmistanut myös uuden Xboxin suorittimen ja grafiikkapiirin, jotka tarjoavat pelisuorituskyvyn. Kovalevytilaa on teratavu ja työmuistia PlayStationin tapaan kuusitoista gigatavua. Pelien vaatimaa tallennustilaa saa laajennettua erillisillä kovalevyillä jotka liitetään konsoliin Xboxin suunnitteleman liitännän avulla. 

Series S on taasen huomattavasti edullisempi levyasematon konsoli, joka on suunnattu edullista konsolia kaipaavalle. Se ei sisällä levyasemaa ja laajennettavaa tallennustilaa on vaatimattomammat 512 gigatavua. Pieni tallennustila on siinä mielessä riski, että se täyttyy moderneista peleistä todennäköisesti hyvin nopeasti.

Levyasemallinen PlayStation 5 ja uusi DualSense-ohjain.
Kuva: Sony

Sonyllä on kovat paineet jatkaa onnistumisiaan konsolimarkkinoilla. PlayStation 4 oli suuri menestys ja yhtiö sai konsolipelaajien silmissä otettua niskalenkin Microsoftista ja Xboxista. 

PlayStation 5 tulee kauppoihin kahtena eri mallina. Erona kahden mallin välillä on ainoastaan levyasema, joka löytyy kalliimmasta mallista, mutta on jätetty toisesta versiosta pois. Kookkaassa konsolissa on AMD:n suoritin ja grafiikkapiiri, teratavu tallennustilaa ja kuusitoista gigatavua keskusmuistia. Tallennustilaa voi laajentaa itse M.2-kovalevyllä. Suorituskyvyltään konsoli on suunniteltu käytettäväksi 4K-television kanssa.

Konsolin uudistuessa myös ohjain on päivittynyt uuteen. Dual Sense -ohjaimen erikoisominaisuus on pitkälle kehitetty tärinäominaisuus, jota kutsutaan nyt kosketuspalautteeksi.

Series X:n laatikkomainen muotoilu on herättänyt huomiota. Kuva: Microsoft

Kumpi on edellä?

PlayStation lähtee konsolisukupolveen johtajana. Sillä on enemmän hävittävää, vaikka Xbox onkin viime vuosina kirinyt hyvin Sonyn etumatkaa kiinni. Sonyn strategiana on luottaa PlayStationin brändiin, joka onkin toimiva strategia ainakin suomessa. Merkittävän jälleenmyyjän Verkkokauppa.com:in mukaan PlayStation on Suomessa selkeästi kahdesta kilpailevasta konsolista suositumpi. Yhtiö aikoo luottaa edelleen tarinavetoisiin yksinpeleihin, jotka ovat PlayStationille yksinoikeuksia. Näistä suosituimpia esimerkkejä viime vuosilta ovat Uncharted 4, God of War, Marvel’s Spider Man ja Last of Us 2.

Tässä taistelussa Xboxin kovin valttikortti on Games Pass -palvelu, jonka kautta saa kuukausimaksulla pelattavaksi suoratoistopalvelun tapaan pakettiin kuuluvia pelejä. Vaikka pelit vaihtuvat joskus, on palvelun vastaanotto ollut suhteellisen positiivinen ja sen suosio kasvanut tasaisesti.

Uusi DualSense ohjain kehittää erityisesti pelien tärinäpalautetta. Kuva: Sony

Hienompaa ja nopeampaa

Uudet konsolit tuovat mukanaan roimasti lisää tehoa, joka kääntyy hienommaksi grafiikaksi peleissä. 4K-televisioista on tullut peruskauraa ja uudet konsolit vastaavat siihen. 4K-tarkkuus on nyt lähtökohta peleissä ja siitä tulee uusi perustarkkuus konsoleiden tuottamalle kuvalle.

Grafiikkaa piirtävä tekniikka on kehittynyt merkittävästi viime vuosina ja se auttaa luomaan peleihin entistä aidompia ja monipuolisempia ympäristöjä. Kun tehonlisäystä tulee konsoleihin myös muutoin, tullaan uuden sukupolven peleissä näkemään entistä aidommanoloisia simulaatioita eri maailmoista. Isojen, mutta samalla yksityiskohtaisten pelimaalmojen luominen helpottuu ja tulee yhä useamman pelikehittäjän saataville. 

Kasvanut laskentateho antaa mahdollisuuden rakentaa yhä enemmän ja enemmän pelien sisällöistä dynaamiseksi, joka reagoi pelaajan tekemiseen dynaamisella tavalla ennaltamäärättyjen toimintojen sijaan. Käytännössä tämä voi tarkoittaa vaikkapa täysin satunnaista säätä, joka aiheuttaa vaikutuksia, joita ei ole kaikkia edes määritelty ennalta.

Kehittynyt suorituskyky tulee näkymään myös pelien keinoälyn laadussa. Koneen ohjaamien hahmojen käytös tulee kehittymään ja se tulee olemaan yhä monipuolisempaa. Reagoiva, pelaajan käytöksestä oppiva ja sananmukainen tekoäly tulee muuttamaan pelejä ja tuomaan myös lisää haastetta moniin peleihin.

Säteenseuranta mullistaa grafiikan

Reaaliaikaiseksi säteenseurannaksi kutsuttu teknologia on uusi peleihin kehitetty tapa valaista ympäristöjä. Aikaisemmin ympäristöjen valaisu on täytynyt määrittää etukäteen ja hienojen kohtauksien luominen on vaatinut paljon käsityötä. Uudella tekniikalla valosäteet käyttäytyvät oikean maailman tapaan ja niiden luomiseen käytetään paljon tehoa. Hienot ja aidontuntuiset varjot ja heijastukset ovat yksi suuri edistysaskel, jonka molemmat konsolit tekevät seuraavan sukupolven myötä.

Säteenseurannasta on nähty ensimmäiset maistiaiset Nvidian toimesta tietokonepeleissä ja nyt parin vuoden jälkeen uudet konsolit tuovat tämän myös konsolipelaajien saataville.

Xbox Series X saa rinnalleen pienemmän ja edullisemman Series S:n. Kuva: Microsoft

Nopeammat latausajat

Yksi monelle iloinen yllätys uuden konsolisukupolven mukana on latausaikojen merkittävä nopeutuminen. Edelliset konsolit olivat jo ilmestyessään hieman vanhanaikaisia siinä, että ne käyttivät perinteisiä mekaanisia kovalevyjä. Ja vieläpä keskimääräistä hitaampia sellaisia. Nyt mukaantulevat M.2 SSD-asemat ovat tähän verrattuna merkittävä edistysaskel. Samanlainen, jonka nämä kovalevyt aikanaan toivat tietokoneille. Moni varmaan huomasi jossain kohtaa muutama vuosi sitten, kuinka kannettavat tietokoneet ovat nopeutuneet kautta linjan eikä käynnistystä tarvitse enää odottaa oikeastaan ollenkaan. Nyt sama tämän nopeuden mahdollistanut teknologia tulee myös pelikonsoleille.

Tarve tälle päivitykselle oli todella suuri, sillä pitkät latausajat ovat yksi vanhojen konsolien perisyntejä. PlayStation 4:ssä ja Xbox One -konsoleissa on vanha ja hidas mekaaninen kovalevy, joka vieläpä hidastuu käytössä pikkuhiljaa, kun sen indeksointi, eli sisällön fyysisen sijainnin logiikka kovalevyllä, menee huonoon kuntoon.

Tulevilla konsoleilla pelit tulevat käynnistymään todella nopeasti ja monet pelikokemuksen kesken iskeneet latausruudut on saatu eliminoitua kokonaan. Uusien nopeiden kovalevyjen lisäksi tämän saa aikaan huomattavasti tehokkaampi prosessori, joka lukee pelien tiedot kovalevyltä aiempaa paljon nopeammin.

Pelien ostaminen tulee vähenemään

Konsoleista tulee yhä enemmän palvelukeskuksen kaltaisia laitteita, joten perinteisen pelien ostamisen on helppo nähdä vähenevän merkittävästi. Sony uskaltautui jo julkaisemaan PlayStation 5:stä muutoin identtisen version, joka ei sillä levyasemaa. Levyltä pelattavien pelien ostaminen on vähentynyt jatkuvasti ja tulee kenties jo väistymään lähes kokonaan seuraavien vuosien aikana.

Ne pelit jotka edelleen ostetaan itselle ostetaan todennäköisesti digitaalisina versioina, jolloin ei tarvitse lähteä kauppaan tai stressata postin toimitusaikoja. Lisäksi yhä useampi peli on oikeastaan ladattava ilmaispeli, joka tienaa rahat pelinsisäisten ostosten avulla. Näitä ovat esimerkiksi Fortnite, Apex: Legends ja Call of Duty: Warzone.

Viimeinen kehitys, joka liittyy levyjen vähenemiseen, on pelien striimauspalveluiden kehittyminen. Ehdoton pioneeri tällä alalla on ollut Microsoft Xbox Games Pass -palvelun kanssa. Games Pass on pelien Netflix, josta palveluun kuuluvat pelit saa käyttöönsä sinä aikana, kun ne kuuluvat palvelun valikoimaan. Lisäksi Microsoft pyrkii vauhdittamaan palvelun jäsenyyksien myyntiä pitämällä omat yksinoikeuspelinsä saatavilla palvelussa. Games Pass on hyvä palvelu ja tulee helposti edulliseksi, mutta ymmärrettävästi siirtyminen pois pelien omistamisesta hiertää monia. Palvelun suosion perusteella se vaikuttaa kuitenkin olevan tulevaisuutta.

Saatavuus

Uusista konsoleista innostuneelle on kuitenkin ollut syksyn mittaan tarjolla huonoja uutisia. Koronapandemia on sotkenut kaiken elektroniikkavalmistuksen kaukoidässä, joten konsoleita on saatavilla heikosti. PlayStationeja tuskin saa ennen kuin ensi vuoden puolella, ja tilanne vaikuttaa olevan samankaltainen Xboxin suhteen. Vähimmällä vaivalla pääsee tällä hetkellä, kun tilaa konsolin jostain ja malttaa odottaa. Kaupat eivät vaikuta edes halukkailta ottamaan konsoleita myymälöihin myyntiin, sillä niiden aiheuttama ryntäys olisi todennäköisesti enemmän haitta kuin hyöty.

Kommentoi

Samankaltaisia juttuta