[adinserter name="deskari banneri etusivu"]

Aikainen hakkeri bugin nappaa

[wolf_fittext max_font_size=”72″ text=”Aikainen hakkeri bugin nappaa” font_weight=”700″ letter_spacing=”0″]
Mitä tapahtuu kun 1200 nuorta tietokonenörttiä laitetaan 48 tunniksi samaan tilaan? Kahvi, pizza ja energiajuomat muuttuvat tuhansiksi riveiksi koodia ja sadoiksi potentiaalisiksi innovaatioiksi.
[wolf_single_image image=”1708″ image_size=”extra-large”]

Teksti ja kuvat Miika Kosloff

 

Katajanokka, Helsinki

Perjantai 25. marraskuuta 2016

(MAINOS - teksti jatkuu alla)[adinserter block="4"]

Kello 16.30

Wanhan Sataman ovet avataan näillä minuuteilla. Noin 20–26-vuotiaita ihmisiä valuu punatiilisen rakennuksen sisälle. Jokaisella on mukana tietokone, mutta nyt ei mennä laneille pelaamaan. Luvassa on tuhansia rivejä koodeja.

Kyseessä on Euroopan suurin hackathon, Junction.

Aalto-yliopiston yrittäjyysyhteisön Aaltoesin hackathon järjestetään toista kertaa, ja kasvu edellisestä vuodesta on huima. Slushin etkoiksi kutsutusta tapahtumasta on kasvanut itsenäinen kilpailu, joka houkuttelee alan osaajia paikalle ympäri maailmaa: yli 3300 hakijaa 110:llä eri kansalaisuudella. Valitettavasti vain noin kolmasosa mahtuu mukaan.

Slushin etkoiksi kutsutusta tapahtumasta on kasvanut itsenäinen kilpailu.

[wolf_single_image image=”1707″]

18.00

Sadat ihmiset ovat löytäneet päälavan eteen, eikä sisällä ole juurikaan tilaa liikkua. Lähes jokaisella on jokin älylaite käsissään.

Lavalle nousee kaksi henkilöä ja Junction 2016 julistetaan käynnistyneeksi.

Seuraavan 48 tunnin aikana on tarkoitus ratkaista haasteita joukkueittain kymmenestä eri kategoriasta. Uusimpia teknologioita hyödyntäen ja olemassa olevia ratkaisuja ”hackaten”.

Alkusanojen mukaan paikalla on peräti 1 200 osallistujaa yli viidelläkymmenellä eri kansalaisuudella. 55 prosenttia osallistujista on opiskelijoita, ja osaamisskaala on todella kirjava. Kaikkia vaikuttaisi kuitenkin yhdistävän innostuneisuus.

Kilpailijat ovat voineet muodostaa oman joukkueensa jo ennen tapahtumaa tai etsiä sopivat joukkuetoverit vasta paikan päällä. Yksi etukäteen muodostetuista joukkueista on Otaniemeläinen Suju.online. Kaikki jäsenet ovat Aalto-yliopiston opiskelijoita informaatioverkostojen tai tietotekniikan alalta. Osalla heistä on aikaisempaa kokemusta hackathoneista, ja osa on vasta ensikertalaisia.

Junctionin mukaan tyypillisiä osallistujia ovatkin juuri tekniikan alan opiskelijat ja startup-pöhinästä kiinnostuneet. Vaikka aikaisemmasta ohjelmointikokemuksesta on hyötyä, sekään ei ole välttämättömyys osallistumiselle. Projekteissa tarvitaan paljon eri osaajia graafikoista taitaviin pitchaajiin.

Ratkaistavat haasteet ovat oikeiden yritysten antamia ja mukana on tunnettuja kotimaisia ja kansainvälisiä suuryrityksiä. Esimerkiksi Kesko, Zalando, Supercell, Twitter ja UPM. Haasteet liittyvät muun muassa liikenteeseen, kaupanalaan, virtuaalitodellisuuteen ja esineiden internettiin. Vapaasti suomennettuna esimerkiksi:

Kuinka virtuaalitodellisuus voisi olla nykyistäkin todellisempaa ja poikkeuksellisempaa? (Unity, Virtual reality)

Tähän asti bussipysäkit ovat olleet alustoja mainoksille, mutta mitä muuta ne voisivat olla. (JCDecaux, Internet of Things)

Kuinka unesta saatavaa dataa voitaisiin hyödyntää helpottamaan päivittäistä elämää? (e ŌURA, Healthtech)

Suunnittele järjestelmä itseohjautuvien bussien virtuaalisille pysäkeille, jotka eivät ole sijoitettu ennalta määrättyjen reittien mukaan, vaan ne voidaan luoda kokonaan lennosta. (Sohjoa, Future Mobility)

Jokainen yritys esittelee haasteensa, tarjoamansa välineet ja odotuksensa ratkaisuilta. Kaikki haluaisivat luonnollisesti mahdollisimman paljon vastauksia omiin haasteisiinsa, mutta myös yritykset joutuvat kilpailemaan tekijöistä. Joukkueet saavat valita vapaasti, mihin haasteisiin vastaavat, mutta voivat palauttaa vain yhden projektin.

22.30

Suurin osa tiimeistä on päässyt aloittamaan ideoinnin ja ensimmäiset rivit koodiakin on jo kirjoitettu. Iltapalan ja keskiyön karaoken jälkeen osa lähtee nukkumaan, mutta innokkaimmat jäävät vielä pohtimaan kysymystä, josta koko Junctionin voittaja saattaa riippua.

Ehtiikö nukkua ja kuinka paljon?

[wolf_single_image image=”1702″]

Lauantai 26. marraskuuta 2016

9.00

Aurinko on juuri noussut marraskuisessa Helsingissä, ja Wanhassa Satamassa on viimeistään nyt aika painaa tietokoneen virtanäppäintä. Yön aikana pöydille kasautuneiden pullojen määrä on moninkertaistunut. Osa on viettänyt Wanhassa Satamassa koko yön, ja muuallakin levänneet alkavat palata näppäimistöjen ääreen.

10.00

Vuorossa on joogaa, koska miksi ei.

Junctionin tavoitteena on pienentää kasvuyritysten pulaa osaavista tekijöistä ja luoda kokeilukulttuuria Suomeen. Lisäksi tapahtuma pyrkii innostamaan mukaan startup-kulttuuriin tarjoamalla erinomaiset mahdollisuudet oppia uutta ja innostua. Kilpailijoilla on saatavilla uusinta teknologiaa, lyhyitä koulutuksia ja jatkuva yhteydenpitomahdollisuus yrityksiin.

Yön aikana pöydille kasautuneiden pullojen määrä on moninkertaistunut.

Jos tavoitteena on kuitenkin saada oma projekti valmiiksi, aikaa ei juurikaan ole tuhlattavaksi. Joukkueet työstävät tiiviisti omia projektejaan koko lauantain samalla, kun tarjolla olisi jatkuvasti mielenkiintoisia koulutuksia ja luentoja.

22.00

Aika päättää päivä, tai käytännössä aloittaa yö.

Joukkueiden tuotosten täytyisi saavuttaa lopullinen muoto pian tai tulevasta aamusta tulee rankka.

[wolf_single_image image=”1701″]

Sunnuntai 27. marraskuuta

9.00

Joukkueilla on enää tunti aikaa viimeistellä projektejaan ja etsiä viimeisiä bugeja koodeistaan. Heidän tulee myös valmistautua pitchaamaan projektinsa, sillä lopullinen arvostelu tehdään osittain joukkueen myyntipuheen pohjalta. Monen joukkueen ainoa jäljellä oleva toive lieneekin, ettei oma pitchaaja nukahda kesken joukkueen pitchin.

”Oli hirveä urakka! Me ei ehditty nukkumaan viime yönä ollenkaan, koska oli aika paljon kooditeknistä tekemistä. Mutta mun mielestä tästä saatiin lopulta ihan nätti,” Matti Parkkila Suju.online-joukkueesta kertoo.

Suju.online kertoo vastanneensa lopulta useaan haasteeseen, pohjaideanaan kuitenkin järjestelmä, joka optimoi itseohjautuvien robottibussien reittejä. Ajatus kuulostaa yksinkertaiselta, mutta toteutus yllätti heidät itsensäkin. Suju joutui suunnittelemaan matemaattiset mallit hyvin pitkälle itse.

”Käytimme koneoppimisalgoritmiä, joka yrittää päätellä, missä olisi sellaisia ihmiskeskittymiä, jotka kannattaa käydä hakemassa, niin että saadaan parhaat tulokset. Sen jälkeen voidaan laskea reittejä, ja arvioida, kuinka paljon veisi aikaa hakea ihmisiä eri paikoista.”

Käytännössä Sujun sovellus voisi kuljettaa ihmisiä edullisesti esimerkiksi tapahtumiin tai se voitaisiin tuoda osaksi kaupunkien joukkoliikennejärjestelmiä. Heidän mukaan palvelu sijoittuu joukkoliikenteen ja taksien välille.

”Oli hirveä urakka! Me ei ehditty nukkumaan viime yönä ollenkaan.”

“Jos missaat bussin, ja joudut venaamaan 40 minuuttia kylmässä ulkona niin kyllä siinä vähän viileä tulee. Odottamisen lyhentämiseksi pysäkillä voisi olla kartta, josta näkyy että tossa 50 metrin päässä on robottibussin virtuaalipysäkki. Mä juoksen suoraan sinne. Verrattuna Uberiin, tähän mahtuu paljon ihmisiä, eli saadaan paljon pienempi hinta!

12.00

Kaikki ovat kokoontuneet jälleen päälavan luokse ja vuorossa on kaikkien Junctionin voittajien julkistaminen.

Tuomariston arvostelukriteereinä koko hackathonin voittajaksi ovat seuraavat: eri teknologioiden hyödyntäminen, käyttöliittymä sekä ulkoasu ja projektin vaikuttavuus.

Ja voittaja on Suju.online.

[wolf_images_gallery layout=”simple” columns=”1″ ids=”1706,1705,1704,1703,1700″]

Kommentoi

[adinserter name="deskari banneri etusivu"]

Samankaltaisia juttuta