ILMOITUS

Valtiokonttori on noin 330 henkilön monialainen virasto, joka vastaa muun muassa varusmiesten tapaturmakorvauksista.

Kuvat Valtiokonttori

Asiakaspalvelija Reetta Mässeli avaa sähköpostinsa Valtiokonttorilla Helsingin Hakaniemessä. On aamu, joten asiakaspalvelun puhelinlinjat ovat vielä kiinni. Pian nekin aukeavat, ja soittoja alkaa tulemaan.

Langan toisessa päässä on usein juuri kotiutunut varusmies, sillä palveluksen päätyttyä Valtiokonttori vastaa sotilastapaturmien hoitokustannuksista sekä muista lainmukaisista korvauksista.

”Kun varusmiehiä kotiutuu paljon, meille tulee paljon sotilastapaturmahakemuksia kerralla”, Mässeli sanoo.

Asiakaspalvelun lisäksi Mässelin tehtävänä on kirjata uudet sotilastapaturmailmoitukset sekä hankkia niiden käsittelyssä tarvittavat lisäselvitykset, kuten lääkärintarkastus- ja kotiuttamiskortin varuskunnan terveysasemalta.

”Käytännössä jokainen hakemus käydään täällä asiakaspalvelussa jo samana päivänä läpi ja sen jälkeen se siirtyy vakuutuskäsittelijöille. Itse päätöksen saaminen kestää noin viikosta kuukauteen.”

Valtaosa Valtiokonttorin asiakaspalvelun yhteydenotoista tulee edelleen puhelimitse, mutta myös sähköinen asiointi yleistyy nopeasti. Valtiokonttorin ylläpitämän Kansalaisen asiointitilin kautta myös päätökset on mahdollista saada sähköisesti. Mässelin mukaan Kansalaisen asiointitilin käyttäminen säästää aikaa, eikä yhteydenottoja tarvitse tarvitse tehdä virka-aikojen puitteissa.

Kansalaisen asiointitili on suosittu juuri varusmiesten keskuudessa.

”Varusmiehillä asiakasryhmänä on omat erityispiirteensä. Palvelua osataan vaatia sähköisesti ja nopeammin. Siihen on ollut aina välillä vaikea vastata isojen kotiutumiserien kanssa”, Mässeli sanoo.

Ennen Valtiokonttoria Mässeli on toiminut asiakaspalvelutehtävissä yksityisellä sektorilla. Valtiolle hänet houkutteli mielenkiitoiselta vaikuttanut työtehtävä ja mahdollisuus työsuhteen jatkuvuuteen.

”En ole aikaisemmin ollut valtion virassa, että sillä tavalla tämä on ollut ihan uutta.”

Julkisella puolella hän on pitänyt muun muassa johdon tavasta tiedottaa asioista sekä organisaation avoimuudesta.

”Tykkään tästä työyhteisöstä. On todella mukava porukka. Vastuu jakautuu tasaisesti kaikkien kesken”, Mässeli kehuu.

Asiakaspalvelun kirjattua tapaturmailmoituksen, se siirtyy eteenpäin vakuutuskäsittelijöille, jotka tekevät korvauspäätöksen. Kesätyöntekijä Toni Shnoron mukaan työ on monipuolista.

”Teen korvausratkaisijan töitä sotilastapaturmakorvauksissa. Vastaan varusmiesten, siviilipalvelusmiesten, reserviläisten ja rauhanturvaajien vahinkoasioiden hoidosta. Työni tarkoituksena on auttaa palveluksessa sattuneiden haavereiden ja siellä puhjenneiden sairauksien jälkiselvittelyssä”, Shnoro selostaa.

”Konkreettisesti sanottuna ohjaan vahingoittuneita lääkärille ja jatkotutkimuksiin, sekä maksan hoidosta aiheutuneita kuluja.”

Kolmatta vuotta kauppatieteitä Tampereen yliopistossa opiskeleva Shnoro on valinnut pääaineekseen vakuutustieteen. Valtiokonttorille hän löysi tiensä valtiolle.fi -sivuston kautta. Sivustolle kerätään kaikki valtiolla vapaana olevat työpaikat.

Shnoron mukaan kesätyöntekijöille on Valtiokonttorilla annettu paljon vastuuta, mutta vasta perusteellisen perehdyttämisen jälkeen.

”Puoleensavetävintä työssäni ovat monimuotoiset työtehtävät ja eturivin paikka oppimiseen alan ammattilaisilta. Talossa työskentelee henkilöitä lääkäreistä asiantuntijoihin”, Shnoro sanoo.

”Kielteisten päätösten perusteleminen ja tekeminen on aina ikävintä ja samalla haastavinta”, hän lisää.