Kannanotto: Varusmiesliitto tuomitsee naisten eriarvoisen kohtelun palveluksessa

Yle uutisoi perjantaina varusmiespalvelusta suorittaviin naisiin kohdistuvasta häirinnästä. Ylen uutisen mukaan joka toinen varusmiespalvelusta suorittava nainen kertoo tulleensa syrjityksi ja seksuaalisesti häirityksi joka neljäs.

Varusmiesliitto tuomitsee kaiken naisten vapaaehtoista palvelustaan suorittaviin kohdistuvan syrjinnän ja seksuaalisen häirinnän. Liiton tavoitteena on purkaa palveluksen eriarvoistavia rakenteita sekä madaltaa kynnystä puuttua epäasialliseen kohteluun varusmiespalveluksessa. Liitto vaatii konkreettisia keinoja nykyisten käytäntöjen parantamiseen.

“Naisten majoittaminen eri kerrokseen tai käytävälle luo tilanteita, joissa naiset saavat ohjeet myöhemmin tai eivät ollenkaan. Tästä johtuen naiset ovat esimerkiksi myöhässä aikamääreistä ja miesten ennakkoluulot naisia kohtaan kasvavat”, liiton puheenjohtaja Juuso Kurttila toteaa.

Varusmiesliitto kannattaa kutsuntojen laajentamista koskemaan koko ikäluokkaa. Koko ikäluokkaa koskevat kutsunnat lisäisivät vapaaehtoisten naisten määrä palveluksessa. Laajennetut kutsunnat tarjoaisivat myös naisikäluokalle pääsyn veloituksettomaan terveystarkastukseen sekä etsivän nuorisotyön piiriin.

(MAINOS - teksti jatkuu alla)

“Sotilaan normi on mies ennen taistelijaa. Vapaaehtoisten naisten määrän kasvu auttaisi tuon normin purkamista, eikä naisia tarvitsisi eristää samaan tapaan kuin nykymuotoisilla kasarmeilla.”

Varusmiesliitto kannustaa naisten vapaaehtoista palvelustaan suorittavia olemaan yhteyksissä liittoon syrjinnän tai seksuaalisen häirinnän tapauksissa.

Lisätiedot:
Juuso Kurttila