Varusmiesten junamatkoja riivanneet ongelmat ovat pienten virhearvioiden summa, josta on muodostunut valtakunnanuutisiin ja eduskuntaan asti päätynyt farssi. Puolustusvoimille ja VR:lle se on lyhyt oppimäärä siitä, miten omiin virheisiin ei kannata reagoida.
Teksti Juho Mäki-Lohiluoma Kuva Eetu Lehmusvaara
Ongelma varusmiesten junamatkojen istumapaikattomuudesta syntyi vuonna 2014, kun Puolustusvoimien ja VR:n välistä sopimusta ja matkalippujärjestelmää uudistettiin. Uudistuksen yhteydessä historiaan siirtyivät muun muassa matkalippuina toimineet litterat, joilla paikan pystyi (lippuluukulle ehtiessään) varaamaan.
”Aiemman sopimuksen mukaista junalitteran paikanvarausmahdollisuutta varusmiehet käyttivät erittäin vähän, joten sitä ei katsottu aiheelliseksi ottaa nykyiseen yhteistyösopimukseen. Nyt kuitenkin puolentoista vuoden käytäntö on osoittanut, että kysyntää myös paikkalipuille olisi enemmän kuin alun perin Puolustusvoimien kanssa arvioitiin”, VR:n avainasiakaspäällikkö Aila Mäkeläinen kertoi Varusmies-lehdelle elokuussa.
Uudistus karsi onnistuneesti turhaa byrokratiaa, mutta paikkaliput eivät ole ainoa kohta, jonka osalta neuvotteluissa mentiin metsään. Uudistuksen yhteydessä katosi myös varusmiesten oikeus varusmiesalennukseen. Näin siis varusmiehet joutuivat maksamaan vapaa-ajan junamatkoistaan täyden hinnan, kun aiemmin alennusta sai 45-55 prosenttia aikuisten lippujen hinnoista.
Varusmiesalennuksen poistuminen yllätti Puolustusvoimat.
”Meidän täytyy ryhtyä jatkoneuvotteluihin VR:n kanssa. Laki kuitenkin takaa sen, että varusmies pääsee ilmaiseksi takaisin kotipaikkakunnalle. Käytännössä Puolustusvoimat sitten maksaa varusmiesten matkat lähiliikenteen osalta, siinä ei ole mitään epäselvää”, everstiluutnantti Ville-Veikko Vuorio Pääesikunnan henkilöstöosastolta sanoi Keski-Uusimaa-lehdelle uudistuksen yhteydessä.
Varusmiesalennus palautettiin lähi- ja kaukoliikenteen juniin vuoden 2014 lopulla varusmiesten antaman palautteen seurauksena.
”VR ja puolustusvoimat ovat yhdessä tätä asiaa pohtineet ja todenneet, että se alennus halutaan takaisin”, VR:n viestintäasiantuntija Marja Merta kertoi tuolloin Ruotuväki-lehdelle.
Varusmiesalennuksen palautuminen ei kuitenkaan korjannut uudistuksen suurinta ongelmaa, eli matkalippujen ja istumapaikkojen puutetta. Puolustusvoimat ja VR olivat pitkään vastahakoisia ongelman korjaamiseen.
”Tällä hetkellä asiaan ei ole olemassa yksinkertaista ja nopeasti toteutettavaa ratkaisua. Yritämme yhdessä Puolustusvoimien kanssa löytää asiaan molempia osapuolia tyydyttävän ratkaisun”, VR:n avainasiakaspäällikkö Aila Mäkeläinen sanoi Varusmies-lehdelle vielä elokuussa.
Syksyn mittaan paine Puolustusvoimia ja VR:ää kohtaan on kasvanut. Varusmiesliitto nosti asian esiin lokakuun lopussa kannanotolla, jossa liiton puheenjohtaja Niilo Heinonen linjasi varusmiesten lattialla istuttamisen olevan ”noloa” ja ongelman korjaamisen kiinni vain ”VR:n ja Puolustusvoimien tahdosta korjata virhearvionsa”. Hän myös piti VR:n väitettä yksinkertaisen ja nopeasti toteutettavan ratkaisun puutteesta kummallisena. Paikanvaraus on nykyäänkin mahdollista esimerkiksi sarjalipulla matkustaville.
”On turha väittää, ettei paikanvaraus olisi teknisesti mahdollista tai että helppoja ratkaisuja ei olisi”, Heinonen sanoi kannanotossa.
Kannanotto sai Helsingin Sanomat kysymään VR:ltä ja Puolustusvoimilta, onko ongelmaan luvassa ratkaisua. Tällä kertaa ääni kellossa oli muuttunut. Puolustusvoimien sosiaalipäällikkö Hannu Maijasen mukaan sekä turvallisuus että matkustusmukavuus kärsivät jatkuvasta paikan vaihtamisesta.
VR:n asiakaspalvelupäällikkö Mona Huvilinna puolestaan kertoi, että ongelmaan haetaan ratkaisua.
”Sitä en uskalla luvata, että paikkavaraus olisi mahdollista jo tänä vuonna, mutta ratkaisua haetaan koko ajan”, Huvilinna sanoi Helsingin Sanomille.
Marraskuun lopulla varusmiehille istumapaikkoja vaativaan rintamaan liittyivät kansanedustajat Mikko Savola (kesk.) ja Markku Pakkanen (kesk.). Savolan ja Pakkasen mukaan myös muutokset VR:n liikennöinnissä vaikuttavat suuresti vapaiden paikkojen määrään junissa. He sanovat, että osasta perjantain kaukojunia on vähennetty vaunuja, jolloin istumapaikat ja käytävät täyttyvät entistä nopeammin.
”Varusmiehet tekevät arvokasta työtä ja suorittavat velvollisuuttaan Suomen hyväksi. Meidän on huolehdittava varusmiesten matkustamisen mielekkyydestä ja turvallisuudesta varsinkin välimatkojen kasvaessa”, kansanedustajat linjaavat tiedotteessa.
Mitä tästä kaikesta pitäisi sitten ajatella? Palaako varusmiehille oikeus istumapaikkoihin?
Kyllä, mutta aikataulu on vielä epäselvä. Lisäosviittaa aikataulusta saatanee lähiviikkoina, kun puolustusministeri Jussi Niinistö (ps.) vastaa Savolan ja Pakkasen jättämään kirjalliseen kysymykseen siitä, onko hallitus alkanut toimiin ”varmistaakseen varusmiesten kelvolliset matkustusolot ja mahdollistaakseen istumapaikkojen paremman saatavuuden”.
VR:n ja Puolustusvoimien kannalta koko asiasta on muodostunut hieman ”nolo”. Istumapaikattomuus on hiertänyt varusmiehiä aina uudistuksesta alkaen ja fiiliksiä on alusta asti viestitetty myös Puolustusvoimille ja VR:lle. Silti muutos saadaan aikaiseksi vasta noin kaksi vuotta myöhemmin – Helsingin Sanomien ja eduskunnan kautta.
Siihen tuskin voi olla kukaan tyytyväinen.