Varusmies-lehti on tuottanut artikkelin kaupallisessa yhteistyössä yhteistyökumppanin kanssa.

Tartu rattiin Korsisaarella

Teksti: Santeri Nousjoki

Kuvat: Korsisaari

Korsisaari on perinteinen perheyritys, jonka juuret juontuvat melkein sadan vuoden päähän. Yritys toimii pääasiassa henkilökuljetusalalla, ja nyt tekijöille olisi töitä tarjolla. 

Korsisaari-yhtiöiden henkilöstöpäällikkö Marjut Kuosmanen kertoo yrityksen toimivan niin linja-autojen kuin taksienkin saralla.

“Joukkoliikenteessä pääasiassa liikennöimme Nurmijärveltä Helsinkiin tai Hyvinkäälle”, Kuosmanen kuvaa reitistöä.

Korsisaaren linja-autot hoitavat myös HSL-vuoroja, jolloin liikutaan pääkaupunkiseudulla. Linja-autopuoleen kuuluvat myös erilaiset tilausajot, joiden mukana voi päästä ulkomaillekin. Kotimaata unohtamatta, sillä suurin osa on kotimaan tilausajoa. 

Toisena vahvana sektorina Korsisaarella ovat taksit, jotka ovat yleensä kahdeksalle ja ne ovat myös esteettömiä. Asiakkailla on usein vaikeuksia käyttää julkista liikennettä, mihin Korsisaari tulee auttamaan. 

Nämä ovat pääasiassa kilpailutettuja lakiin perustuvia yhteiskunnan maksamia sopimuskuljetuksia. Esimerkkeinä ovat  koulukuljetukset, päivätoimintakuljetukset sekä asiointimatkat. 

“Siellä kuljetaan ihmisiä vauvasta vaariin”, Kuosmanen kertoo. 

Korsisaaren taksit ovat myös mukana Taksi Helsingin ja Lähitaksin taksikeskuksissa, joten myös tavallista taksiajoa on luvassa. 

Kivat työkaverit

Kuosmanen kertoo Korsisaaren palkkauksen olevan linja-autopuolella työehtosopimuksen mukainen, takseissa on provisiopalkkaus. Myös työterveys on kunnossa, sillä siihen kuuluu myös sairaanhoito.

“Sitä ei jokaisesta työpaikasta löydy”, Kuosmanen kertoo tyytyväisenä.

Tällä hetkellä Korsisaari on kehittämässä erilaisia luontaisetuja, joita tarjottaisiin työntekijöille. Esimerkiksi erilaiset virkistyssetelit ovat pohdinnassa. 

Syksyllä 2023 alkavat ohjatut, maksuttomat liikuntatunnit. Korsisaarella on useita yhteistyökumppaneita, joilta saa alennuksia Korsisaaren henkilökortilla esimerkiksi autokatsastuksesta.

“Työhyvinvointikyselyissä kivat työkaverit ovat nousseet selkeästi esille”, hän jatkaa Korsisaaren vetovoimatekijöistä. 

Vaikka kuljettajan työ on usein yksinäistä asiakkaiden parissa, Kuosmasen mukaan työkaverit ovat kuitenkin aina auttamassa ja tukemassa. Myös esihenkilötoiminta on saanut paljon kiitosta. 

“Heidät saa aina kiinni ja he ovat aina auttamassa työntekijää.”

Pitkiin työuriinkin on mahdollisuus Korsisaaren palveluksessa. Kuosmanen mainitsee työsuhteiden kestäneen välillä yli 30 vuotta. 

“Työsuhteiden kesto kertoo siitä vahvasti, että meillä viihdytään työssä”, hän perustelee. 

Turvallisuus kaiken keskiössä

Kuosmanen vertaa usein kuljettajan työtä lentokapteeniin. Hänestä näissä tehtävissä turvallisuusvaatimus on melkein sama, kun linja-autossa kuljettaja vastaa 50 ihmisen turvallisuudesta ja hyvästä asiakaskokemuksesta.

“Turvallisuus on ensisijaisen tärkeää”, Kuosmanen täsmentää. 

Turvallisuuden arvostaminen ei jää Korsisaari-yhtiöissä pelkästään juhlapuheiden tasolle, vaan siitä huolehtimisesta kertoo Kuosmasen mielestä useat eri sertifikaatit.

“Meillä on ainoana henkilökuljetusalalla tällä hetkellä laatu- ja ympäristösertifikaatit sekä viimeisimpänä työterveys- ja työturvallisuussertifikaatit”, hän listaa. 

Kuljetusalla aloitetaan usein kuljettajan työstä, mutta Kuosmasen mukaan heillä on edetty kuljettajasta aina päällikkötason tehtäviin asti.

”Kaikki riippuu omasta motivaatiosta ja halusta kehittyä, mutta urapolkuja meiltä kyllä löytyy.” 

Kuosmasen mukaan Korsisaarella tuetaan opiskelua työn ohessa, ja nytkin heillä on useampi henkilö suorittamassa jatko-opintoja. Opintoja edesautetaan henkilön iästä riippumatta. 

“Autamme esimerkiksi opintonäytetyön tekemisessä”, Kuosmanen kuvaa. 

Työn vaatimukset yhdessä kuntoon

Kuosmanen kertoo sekä taksinkuljettajaksi että linja-autonkuljettajaksi vaadittavan ensin Traficomin kelpoisuusselvityksen. Tässä varmistetaan tulevan kuljettajan kelpoisuus työhön terveytensä ja rikosrekisterinsä osalta. 

Taksipuolelle vaatimuksena on B-ajokortti, joka on tullut olla vähintään vuoden henkilöllä. Tämän jälkeen Kuosmasen mukaan tulee suorittaa Traficomin taksinkuljettajan ajolupa, missä Korsisaari avustaa.

“Se ei ole kauhean vaikea eli siitä kyllä pääsee läpi”, hän hymähtää. 

Tämän jälkeen tarvitsee hankkia taksikeskuksen kuljettajakortti, joka on Kuosmasen mukaan hieman pidempi prosessi. Kortti maksaa, mutta Korsisaari maksaa koulutuksen tulevan kuljettajan puolesta.

“Tämän jälkeen henkilö tulee meille töihin”, Kuosmanen sanoo.  

Linja-autopuolella sen sijaan kaikki lähtee D-ajokortista. Tämän jälkeen, jos henkilöltä puuttuu seuraavaksi vaadittavat ammattipätevyydet, Kuosmasen mukaan niitä lähdetään selvittämään yhdessä. 

“Usein ratkaisuna on oppisopimuskoulutus logistiikan perustutkinnosta.”

Oppisopimuskoulutuksen alettua henkilö siirtyy heti Korsisaaren palkkalistoille. Kuosmanen lisää, että oppisopimukset katsotaan aina yksilöllisesti. Myös oppisopimusaika luetaan työvuosiin.

“Linja-autonkuljettajilla työehtosopimuksen perusteella palkka nousee tiettyjen vuosien jälkeen”, Kuosmanen kertoo. 

Omalla korjaamolla riittää myös töitä

Korsisaarella on töitä myös raskaankaluston asentajille, sillä yrityksen autot huolletaan ja korjataan itse. Kuosmasesta sinne tarvitaan myös nuorta osaavaa työvoimaa. 

“Jos on intissä ollut asentajana, niin meillä polkua on helppo jatkaa.”

Korsisaaren korjaamolla työskentelevältä vaaditaan Kuosmasen mukaan alan ammattitutkinto esimerkiksi asentajalinjalta. 

“Täysin poissuljettua ei ole myöskään niin sanottuna kisällimalli, mutta korjaamapäällikkö arvioi mahdolliset tulijat aina henkilökohtaisesti”, Kuosmanen lopettaa.

Korsisaari-yhtiöt

  • 94-vuotias suomalainen perheyritys
  • lähes 250 työntekijää
  • töitä tarjolla niin taksin- ja linja-autonkuljettajaksi kuin asentajalle
  • työn vaatimusten kanssa työnantaja auttaa eteenpäin
  • avustamme asunnon hankinnassa tarvittaessa

Lue lisää yrityksestä täältä: korsisaari.fi

Tule töihin Korsisaarelle, lue lisää avoimista työpaikoista tästä.

Linja-autonkuljettajan ammattipätevyysvaatimus löytyy Trafin sivuilta, linkki tässä.

Uusi linja-autonkuljettajan rekrykurssi yhdessä TTS:n (Työtehoseura) kanssa alkaa 9.10.2023 ja kestää 4.1.2024. Halu koulutukseen alkaa 7.9.2023 tämän linkin kautta.

Taksinkuljettajan työstä kertovat seuraavat hyvin: artikkeli ja video.Taksinkuljettajan työhön vaadittava ajolupa: Traficomin sivuilla lisätietoa tästä linkistä.

Kommentoi

Samankaltaisia artikkeleita