Varusmiesikäisten liikenneonnettomuudet ovat vähentyneet merkittävästi, kertoo Liikenneturva. Syynä uskotaan olevan Puolustusvoimien kanssa yhteistyössä toteutettava Särmänä liikenteessä -koulutus.
Kuva: Liikenneturva
Särmänä liikenteessä -koulutusta on toteutettu varusmieskoulutusta antavissa joukko-osastoissa vuodesta 2009 alkaen. Liikenneturvan kehittämän koulutuksen tavoitteena on saada nuoret pohtimaan, miten he voivat omilla valinnoillaan välttää liikenneonnettomuuksiin joutumista. Kun koulutus aloitettiin vuonna 2009, 18-20 vuotiaista kuoli liikenneonnettomuuksissa 30 ja loukkaantui 902. Viisi vuotta myöhemmin, vuonna 2014, kuolleita oli 18 ja loukkaantuneita 672.
”Turvallisuustilanne on siis parantunut merkittävästi. 18-20–vuotiaita kuolleita on 60 % ja loukkaantuneita 75 % vuoden 2009 tasosta. Toki näissäkin luvuissa on vielä parantamisen varaa”, Liikenneturvan koulutuspäällikkö Antero Lammi toteaa.
Koulutus tavoittaa vuosittain noin 20 000 varusmiespalvelusta ja vapaaehtoista naisten varusmiespalvelusta suorittavaa nuorta miestä ja naista. Käytännössä Särmänä liikenteessä -koulutuksen antavat alokkaille varusmiesjohtajat.
”Varusmiesjohtajat ovat iältään hyvin lähellä alokkaita ja tyypillisesti keskinäinen luottamus on syntynyt. Tämä ratkaisu lisää koulutuksen uskottavuutta nuoren maailmassa, kun käsitellään turvavyön käyttöä, nollalinjaa, kovien nopeuksien vähentämistä sekä näyttämisen tarpeen hillitsemistä”. Lammi uskoo.
Tilastojen mukaan erityisesti nuorilla miehillä riski joutua liikenneonnettomuuteen on erityisen suuri. Nuorten vakaville onnettomuuksille tyypillisiä piirteitä ovat tieltä suistuminen, kova vauhti, turvavyön käyttämättömyys, alkoholin vaikutuksen alaisena ajaminen ja se, että onnettomuus tapahtuu viikonloppuyönä kesällä tai syksyllä.
”Kuljettaja, joka ajaa yksinään turvallisesti ja sääntöjä noudattaen, saattaa kavereiden kanssa ajaessaan ottaa huomattavia riskejä kokiessaan painetta näyttää kykynsä kuljettajana ja saadakseen hyväksyntää ryhmältä. Onkin erityinen haaste olla vastuullinen myös kavereiden ollessa kyydissä.”
Myös väsymys on riskitekijä. Unentarve on yksilöllinen, mutta aikuinen tarvitsee unta keskimäärin 7-9 tuntia vuorokaudessa. Yli 24 tunnin valveillaolo heikentää on merkittävästi ajokykyä ja on verrattavissa yhden promillen humalaan.